Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gy İçin Yardımcı Teknolojiler OEO 012 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Braille

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Uğur Yassıbaş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Görme yetersizliği olan bireylerin yaşam kalitesini artıran, eğitim olanaklarından tipik gelişen akranları ile aynı oranda faydalanbilmelerini sağlayan  teknolojik ürünleri öğretmen adaylarına tanıtmak, öğretmen adaylarına görme yetersizliği olan bireyler için geliştirilmiş teknolojileri kullanabilecek bilgi ve beceriyi edindirmek.

Dersin İçeriği

Görme yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknolojinin birçok yönünü değerlendirme; uyarlanmış yazılım, donanım ve çevresel aygıtlar; bilgiye erişmek, öğrenmeyi ve günlük yaşam aktivitelerini desteklemek için görme yetersizliği ve/veya ek yetersizliği olan çocuklara ve yetişkinlere yardımcı olan çeşitli teknolojiler; ulaşılabilen teknoloji ile doğrudan deneyim kazanma; teknolojiye erişimde ilgili mevzuat, finansman, değerlendirme ve öğretim stratejileri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yardımcı teknolojileri tanımlar Beyin Fırtınası,
2 Temel yaşam teknolojilerini sıralar. Soru-Cevap,
3 Çok amaçlı bilgisayar teknolojilerini söyler. Anlatım,
4 Müfredat içeriklerine göre öğretim teknolojilerini tasarlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Dış çevre ve erişilebilirlik teknolojilerini açıklar. Grupla Çalışma, Anlatım,
6 Spor ve fiziksel eğitim teknolojilerini açıklar. Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Görme yetersizliği bireylere yönelik güncel gelişmeleri takip eder. Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Görme engellilerin yaşamında yardımcı teknoloji kullanımı :Tanım ve kavramlar İlgili makaleleri okuma
2 Temel Yaşam Teknolojileri
3 Çok amaçlı bilgisayar teknolojileri :Büyüteçler, Braille klavyeler, Ekran okuma programları
4 Bağımsız hareket becerileri için kullanılan teknolojiler
5 Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimde öğretim teknolojileri
6 Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimde öğretim teknolojileri: Müfredat içeriklerine göre teknoloji tasarlama
7 Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimde öğretim teknolojileri: Müfredat içeriklerine göre teknoloji tasarlama
8 Vize
9 Dış çevre ve erişilebilirlik teknolojileri
10 Spor ve fiziksel eğitim teknolojileri
11 Öğretmen adaylarının tasarladıkları teknolojilerin sunumu
12 Öğretmen adaylarının tasarladıkları teknolojilerin sunumu
13 Öğretmen adaylarının tasarladıkları teknolojilerin sunumu
14 Dersin genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Ulusal ve uluslararası yazılmış makaleler

Görme yetersizliği olan bireyler için ileri teknolojileri sunan web siteleri

 

Ders Kaynakları

Ivy, S. E., Hatton, D. D., & Hooper, J. D. (2014). Using the picture exchange communication system with students with visual impairment. Exceptional Children80(4), 474-488.

Özsan, M., & Hasret, F. GÖRME ENGELLİ BİREYLERİN GÜNLÜK YAŞAMINI KOLAYLAŞTIRMAK ADINA BİR ÖNERME: BRAİLLE ALFABELİ GİYSİLER. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi5, 89-94.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
1. Proje / Tasarım 50
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 2 5 10
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4