Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğrenme Güçlüğü İçin Öğrenme Stratejileri OEO 011 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim 

Önerilen Seçmeli Dersler

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza Keskin 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersi tamamlayan öğrenciler öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve bu çocukların eğitimiyle ilgili temel öğrenme stratejilerini öğrenerek, bu öğrenme stratejilerini tartışabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Özel öğrenme güçlüğü ve öğrenme problemleri; öğrenme ve öğrenmeyi destekleyici stratejiler; öğrenme stratejilerinin öğretimi; motivasyonu artırıcı stratejiler; dikkati artırıcı stratejiler; hatırlamayı geliştirici stratejiler; zaman yönetimi stratejileri; bilgiyi düzenleme stratejileri; sınav/test stratejileri; dinleme ve not tutma stratejileri; kendini düzenleme stratejileri; örnek uygulamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme güçlükleri hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri hakkında bilgi verir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Okuma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yazma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Matematik öğrenme güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi konusunda bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü risk grubunda olan çocuklara yönelik erken tanı ve erken müdahale uygulamaları konusunda bilgi verir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Öğrenme güçlüğü olan genç ve yetişkinlerde izlenmesi gereken stratejiler konusunda bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel Öğrenme Güçlüğüne Giriş Kaynakların ilgili bölümleri
2 Özel Öğrenme Güçlüğü olan Çocukların Özellikleri Kaynakların ilgili bölümleri
3 Erken Dönem Öğrenme Güçlüğü Belirtileri Kaynakların ilgili bölümleri
4 Risk altındaki bireylerin değerlendirilmesi - Tarama Kaynakların ilgili bölümleri
5 Öğrenme Güçlüğü Tanılama Süreci Kaynakların ilgili bölümleri
6 Özel Öğrenme Güçlüğünün Değerlendirilmesi Kaynakların ilgili bölümleri
7 Ara sınav Kaynakların ilgili bölümleri
8 Öğrenme Güçlüğü ve Okuma Kaynakların ilgili bölümleri
9 Yazılı anlatım Güçlükleri Kaynakların ilgili bölümleri
10 Matematik Güçlükleri Kaynakların ilgili bölümleri
11 Öğrenme Güçlüğü olan Bireylerin Geçiş Süreci Kaynakların ilgili bölümleri
12 Öğrenme Güçlüğü olan Bireyler için Yardımcı teknolojiler Kaynakların ilgili bölümleri
13 Öğrenme Güçlüğü olan Öğrencilerin Gelecek Kaygıları Kaynakların ilgili bölümleri
14 Dönem Sonu Sınavı Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 Bender, William N. (2014). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri. Hakan Sarı (Çev.). Ankara: Nobel.

Melekoğlu, M.A. ve Çakıroğlu, O. ( 2018) Özel Öğrenme Güçlüğü olan Çocuklar, Ankara: Vize Akademik. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4