Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi OEO 309 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN,
Dersin Yardımcıları

Özel gereksinimli çocuklarda oyun ve müzik öğretiminde kullanılan malzemeler hakkında bilgi verir.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı özel eğitim öğretmen adaylarının yaratıcılığını, işbirliği becerisini, görsel sanatlarla ilgili becerilerini geliştirmek ve özel gereksinimli bireylere sanat eğitimi için müdahalelerin planlanması ve yürütülmesi sürecine ilişkin yöntem ve tekniklerin kazandırılmasıdır. Öğrenciler, bu derste algılama, düşünme ve bedensel eylemlerinin de katıldığı süreç içerisinde kendisini ifade ederler. Yapılan çalışmalar öğrencilerin kendilerini ve çevreleriyle ilgili duygularını, düşüncelerini dışa vurmalarına ve yaşadıkları dünyayı algılama biçimlerini anlatmalarına hizmet eder.

Dersin İçeriği

Sanatsal becerilere ilişkin temel kavramlar; normal gelişim sürecinde çocukta çizgi gelişimi; çizgi gelişiminin özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda çizgi gelişimi ve özellikler; sanatsal becerilerin (resim-iş) öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri; sanatsal becerilerin (resim-iş) öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemlerinin özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlanması; farklı sanatsal becerilerin öğretimi: sulu boya ile boyama, makasla kesme, baskı, püskürtme, origami ve mum çalışmaları, maske, kukla yapma ve bileklik yapma; çocukta sanatsal becerileri değerlendirmek ve kazandırmak için ölçme aracı geliştirme; öğretim planları hazırlama; öğretim uygulama örnekleri geliştirme ve uygulama.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Normal gelişim gösteren çocuklarda çizgi gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Özel gereksinimli çocuklarda çizgi gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Özel gereksinimli çocuklara kalem ve makas kullanma becerilerinin nasıl kazandırılacağını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Çeşitli görsel sanat etkinliklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Özel gereksinimli çocuklara görsel sanat etkinliklerinin nasıl öğretileceğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Çeşitli sanat etkinliklerine katılır. Deney ve Laboratuvar,
7 Sergi ve müze gezisi yapar. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtılması İlgili konu hakkında araştırma
2 Çocuklarda çizgi gelişimi ve özellikleri İlgili konu hakkında araştırma
3 Kalem tutma, çizim, makas kullanma , kesme, yırtma, buruşturma, yuvarlama ve yapıştırma çalışmaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
4 Sınırlı alan boyama çalışmaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
5 Sihirli boya, baskı, pipetle üfleme ve püskürtme çalışmaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
6 Oyun hamuru yapımı ve kil çalışmaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
7 Mum ve sabun yapımı ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
8 Ara sınav İlgili konu hakkında araştırma
9 Origami yapımı ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
10 Takı yapımı ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
11 Keçe ve kumaş çalışmaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
12 Maske ve kukla yapımı ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
13 Ebru yapımı ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
14 Atık malzeme çalışmaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Alakuş, A., O. ve Mercin, L. (Ed.) (2011). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi

Antepli, S. (2014). Erken Çocukluk Eğitiminde Tümel Sanatlar, Drama ve Oyun Etkinlikleri (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık

Buyurgan S. ve Buyurgan U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Diğler, M. (2012). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.

Dilci, T. (2014). Aile İçi Yaşamın Çocuk Resimlerindeki İzi (2. Baskı). İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.

Eratay, E. (Ed.) (2014). Özel Eğitimde Sanatsal Etkinlikler. Ankara: Eğiten Kitap.

Malchiodi, C. A. (2013). Çocukların Resimlerini Anlamak (T. Yurtbay, Çev.) İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi.

Salderay, B. (2014). Sanatla Kendimi Keşfediyorum: Hamur-Kil Çalışmalarının Eğitim ve Rehabilitasyon Boyutu. Ankara: Eğiten Kitap.

Toper Korkmaz, Ö. (2015). Özel Eğitimde Resim-İş Öğretimi. Ankara: Vize Yayıncılık.

Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk (17. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.

 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 40
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 1 1
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3