Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim OEO 206 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel gereksinimli bireylerin eğitimden en iyi şekilde yararlanmaları ve günlük yaşamlarında gereksinimlerini karşılayabilmeleri için geliştirilen teknolojiler konusunda öğretmen adaylarına bilgi ve bu teknolojileri kullanma becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Teknoloji, düşük düzey teknoloji, ileri düzey teknoloji, öğretim teknolojisi ve yardımcı teknoloji kavramları, yetersizlik grubuna göre çeşitlenen teknolojiler,
akademik ve akademik olmayan becerilere yönelik teknoloji destekli uygulamalar; farklı teknolojik araçların (örn., akıllı tahta, masaü stü, dizûstü, tablet, akıllı t elefon) özel eğitimde kullanımı; akıllı tahta, masaüstü, dizüstü, tablet, akıllı telefon gibi teknolojik araçlan öğretim ortamlarında uygulamaları, öğretim etkinliklerine teknoloji entegrasyonu.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim teknolojilerine ilişkin kavramları betimler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yetersizlik türlerine göre kullanılan teknolojik araçlar konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 İleri düzey teknolojik araçların özel eğitim ortamlarında kullanımına ilişkin bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 İleri düzey teknolojilerin öğretim etkinliklerinde nasıl kullanıldığına ilişkin plan yapar Anlatım, Soru-Cevap,
5 Öğretim etkinliklerinde teknoloji entegrasyonu konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Teknoloji destekli öğretim uygulaması yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teknoloji, eğitim teknolojisi, öğretim teknolojisi kavramları
2 Özel eğitimde yardımcı teknoloji (YT) kavramı ve bu kavramın gelişimi
3 Ülkemizdeki YT konusundaki çalışmalar
4 YT’lerin seçimi ve değerlendirilmesi süreci
5 Fiziksel yetersizliği olan bireylerin kullandığı YT’ler
6 Konuşma-iletişim problemi olan bireylerin kullandığı YT’ler. (Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri(VOCA, PECS, I-phone Uygulamaları)
7 Görme yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknolojiler
8 Teknoloji entegrasyonu
9 Akademi becerilerin öğretiminde teknoloji
10 Akademik olmayan becerilerin öğretiminde teknoloji
11 Teknolojinin BEP'e uygulanması
12 Özel eğitim alanında geliştirilen son teknolojilere bakış
13 Özel eğitim alanında geliştirilen son teknolojilere bakış
14 Teknoloji destekli ders planı geliştirme
Kaynaklar
Ders Notu

Bryant, D.P. and Bryant, B.R.(2012). Assistive Technology for people with disabilities.The Unites States:Pearson Education Inc.


Sadao, K.C. and Robinson, N.B. (2010). Assistive technology for young children. Maryland:Paul H. Brookes Publishing Co.


Dell, A.G., Newton, D.A. and Petroff, J. G. (2012). Assistive Technology in the classroom. New Jersey: Pearson Education Inc.

Beard, L.A., Bowden

Carpenter, L., & Johnston, L. B. (2011). Assistive technology access for all students (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.

Çakmak (2016). Özel eğitim ve yardımcı teknolojiler. Ankara: Vize Yayıncılık

Eliçin, Ö. (2016). Öel eğitimde teknoloji destekli öğetim. Ankara: Vize Yayıncılık


Wehmeyer, M.L., Smith,S.J., Palmer, S.B., Davies, D.K., & Stock, S.E. (2004). Technology
use with mental retardation. International review of research in mental retardation. Volume 29, Elsevier Academic Press: Sam Diego California

Wehmeyer, M.L, Palmer, S.B., Smith,S.J.,Parent, W. Davies, D.K., & Stock (2006). Technology use by people with intellectual and developmental disabilities to support employment activities: A single-subject design meta analysis,.Journal of Vocational Rehabilitation 24, 81–86.

Wehmeyer, M.L.,Tasse, M.J., Davies, D.K., & Stock, S. (2012). The role of technology use  by a person with intellectual or developmental disabilities as a family support. Rivista di studi familiari. 16(2), 90-99.

Ders Kaynakları

Özel Eğitim

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 60
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 80
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,2
Dersin AKTS Kredisi 3