Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı Davranış Analizi OEO 203 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim, Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazanmaları, davranış değiştirme planı hazırlayabilmeleri ve uygulayabilmeleri, UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini açıklayabilecek bilgi ve beceriler kazanmaları

Dersin İçeriği

Uygulamalı davranış analizimim tarihçesi,UDA´ya dayalı öğretim ve davranış değiştirme yöntemleri, tek denekli araştırma yöntemleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Davranışsal amaç yazar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap,
5 UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. Anlatım,
6 UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap,
7 UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Davranışçı yaklaşım Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
2 Hedef davranış belirleme ve tanımlama Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
3 Hedef davranış belirleme ve tanımlama Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
4 Davranışsal amaç yazma Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
5 Veri kayıt teknikleri Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
6 Veri kayıt teknikleri Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
7 Veri toplama formları ve verilerin grafiğe dönüştürülmesi Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
8 Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
9 Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
10 Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
11 Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
12 Davranış azaltma/ortadan kaldırma Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
14 Davranış değiştirme planlarının tartışılması Ders kitabı ve ilgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Alberto, P.A., Troutman, A.C (2015). Uygulamalı Davranış Analizi (Eğitimciler İçin). Hakan Sarı (Edt). Ankara: Nobel Yayın

Anadolu Üniversitesi Yayınları (2003). Davranış ve Öğretim Sorunu Olan Çocukların Eğitimi

Cooper, O. J., Heron, E. T. ve Heward, L.W. (2007). Applied behavior analysis. New Jersey: Pearson

Lovaas, O. I. (2003). Teaching individuals with developmentay delays: Basic intervention techniques. Austin, Texas: Pro-Ed.

Odluyurt, S. (2015). Kaynaştırma eğitiminde uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap

Tekin-İftar,E. (2014). Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Vize Yayıncılık

Vuran, S. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap

Vuran, Sezgin (2002). Uygulamalı Davranış Analizi. Yayınlanmamış ders notları.

 

 

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4