Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretmenlik Uygulaması I OEO 403 7 2 + 6 5 10
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ, Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL, Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN, Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI, Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN, Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ, MEB Personeli , Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA,
Dersin Yardımcıları

Öğr.Gör. EMRAH BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin özel eğitimle ilgili yasaları öğrenmelerini sağlamak, anekdot kaydı tutmalarını, kaba değerlendirme formu geliştirmelerini, hedef davranış belirleyerek uygun davranış değiştirme tekniğini kullanmalarını, bir beceri ve bir kavramın öğretimini planlayarak uygulamalarını ve yapacakları planları geliştirecekleri uygun araç-gereçler yardımıyla uygulamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Uygulama okulunda bir gün içinde yapılacak işleri belirleme, ders planları hazırlama, hazırladığı planlardaki etkinlikleri çeşitli öğretim yöntem-teknikleri ve araç- gereçleriyle uygulama, ölçme ve değerlendirme, bu dersteki uygulamalar ile ilgili öz değerlendirme raporu doldurma, uygulama dosyası hazırlama.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Artırılmak veya azaltılmak istenen davranışlar için davranış değiştirme programı hazırlar ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Artırılmak veya azaltılmak istenen davranışlar için davranış değiştirme programı hazırlar ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sosyal Beceri öğretimi planı hazırlar ve uygular. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Bireysel öğretim planı hazırlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Ölçüt bağımlı ölçü aracı geliştirir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Derslikte öğretim için gerekli fiziksel düzenlemeleri yapar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sınıfın haftalık ders programını, öğrenci listesini, yıllık ve ünite planlarını alarak inceler ve uygulama dosyasına koyar. Kaynakların ilgili bölümleri
2 İki farklı dersin planını ?Ben olsaydım nasıl yapardım?? şeklinde düşünür ve planladığı şeklini yazarak uygulama dosyasına koyar. Kaynakların ilgili bölümleri
3 Öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda en az iki öğrenci için tüm gelişim alanlarına ilişkin kaba değerlendirme formlarını doldurur. Kaynakların ilgili bölümleri
4 Belirlediği davranış için program hazırlama yönergesindeki basamakları takip ederek davranış değiştirme programını hazırlar. Kaynakların ilgili bölümleri
5 Belirlediği davranışa ilişkin öğrencinin başlama düzeyi verilerini toplar ve grafiğe işler. Kaynakların ilgili bölümleri
6 Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. Kaynakların ilgili bölümleri
7 Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. Kaynakların ilgili bölümleri
8 Belirlediği sosyal beceride öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için başlama düzeyi verilerini toplar ve grafiğe işler. Kaynakların ilgili bölümleri
9 Belirlediği sosyal beceride öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için başlama düzeyi verilerini toplar ve grafiğe işler. Kaynakların ilgili bölümleri
10 Ara Değerlendirme Kaynakların ilgili bölümleri
11 Uygulanan davranış değiştirme programlarının sunumu. Kaynakların ilgili bölümleri
12 Uygulanan davranış değiştirme programlarının sunumu. Kaynakların ilgili bölümleri
13 Uygulanan davranış değiştirme programlarının sunumu. Kaynakların ilgili bölümleri
14 Genel Değerlendirme Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notu.

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Bilgic, E. (2016)  Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.

Özyürek. M. (2005) Sınıfta davranış değiştirme (Uygulamalı Davranış Analizi). Ankara: Kök yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
2. Performans Görevi (Uygulama) 25
3. Performans Görevi (Uygulama) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 254
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,16
Dersin AKTS Kredisi 10