Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Faz Dönüşüm Teorileri | MTM 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Metallerin ısıl İşlemi, Özel Çelikler. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CUMA BİNDAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerde ısıl işlem parametrelerine bağlı olarak gelişen faz dönüşüm teorilerini ve uyglamlarını değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Faz dönüşümlerinin termodinamiği, tek bilşenli sistemler, iki bileşenli sistemler, üç bileşenli sistemler, difüzyon, katılaşma, homojen çekirdeklenme, heterojen çekirdeklenme, çökelme reaksiyonları, difüzyon kontrollü faz dönüşümleri, martensitik dönüşümler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Faz dönüşümlerinin termodinamiğini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | Difüzyonal faz dönüşümleri kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Difüzyonsız faz dönüşümlerini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Kristal arayüzelerini ve malzeme mikroyapısını kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Katılaşma ve çekirdeklenme mekanizmasını kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Faz dönümlerinin termodinamiği | |
2 | Bir bileşenli sistemler | |
3 | İki bileşenli sistemler | |
4 | Üç bileşenli sistemler | |
5 | Çeliklerde perlitik, ferritik dönüşümler | |
6 | İzotermal dönüşümler | |
7 | Kaymalı dönüşümler | |
8 | Kristal arayüzeyleri | |
9 | Yüzey enerjisi ve gerilimi | |
10 | İkinci faz yüzey uyumluluğu | |
11 | Katılaşma | |
12 | Homojen ve heterojen çekirdeklenme | |
13 | Ötektik alaşımların katılaşması | |
14 | Metal dökümlerin katılaşması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. D.A. Porter and K.E. Easterling, Phase Transformation in Metals and Alloys, Second Edition, Chapman&hall, London, 1992. 3.W.D. Callister, D.G.Rethwisch, Materials science and Engineering, Eighth Edition, John Wiley &Sons, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslararası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, uluslar arası literatüre özgün, sanayide uygulanabilir sonuçlar kazandırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |