Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Isı Pompaları Uygulamaları ENJ 556 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Isı pompalarının tasarımı, seçimi, ısı pompalı sistemlerin projelendirilmesi ve uygulamaları hakkında temel bilgilerin kazandırılması.

Dersin İçeriği

Isı pompaları için temel kavramlar, mekanik buhar sıkıştırmalı ısı pompalarının elemanları ve çevrim analizi, absorbsiyonlu ısı pompalarının elemanları ve çevrim analizi, ısı pompalarının yaygın uygulamaları ve projelendirme esasları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Isı pompaları ile ilgili temel termodinamik kavramaları anlama ve kullanabilme. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma,
2 Mekanik buhar sıkıştırmalı ısı pompası çevrimlerini analiz edebilme ve eleman kapasitelerini belirleyebilme. Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
3 Absorbsiyonlu ısı pompası çevrimlerini analiz edebilme ve eleman kapasitelerini belirleyebilme. Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
4 Evsel ve endüstriyel uygulamalarda kullanılan ısı pompası sistemlerini kavrama ve projelendirebilme. Anlatım, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve temel kavramlar
2 Soğutma sistemleri, buhar sıkıştırmalı soğutma ve ısı pompası çevrimleri
3 Temel elemanlar
4 Buhar sıkıştırmalı çevrimin Termodinamiğin 1. Kanuna göre analizi
5 Buhar sıkıştırmalı çevrimin Termodinamiğin 2. Kanuna göre analizi
6 Gerçek buhar sıkıştırmalı çevrim
7 Absorbsiyonlu ve adsorpsiyonlu ısı pompası çevrimleri
8 Absorbsiyonlu çevrimin analizi
9 Isıtma amaçlı (hava ve su kaynaklı) ısı pompası uygulamaları
10 Isıtma amaçlı (toprak ve güneş kaynaklı) ısı pompası uygulamaları
11 Endüstriyel ısı pompası uygulamaları
12 Soğutma uygulamalarında ısının geri kazanılması
13 Kurutma, buharlaştırma ve kaynatma uygulamaları
14 Atık ısının geri kazanılması uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] K. E. Herold, R. Radermacher, S. A. Klein. Absorption Chillers and Heat Pumps. CRC Press. 2016.

[2] O. A. Filho. Heat Pump Dryers. CRC Press. 2016.

[3] J. C. Hadorn. Solar and Heat Pump Systems for Residential Buildings. Wilhelm Ernst & Sohn. 2015.

[3] Y. Çengel. Termodinamik Mühendislik Yaklaşımıyla. Palme Yayıncılık, 2014.

[4] R. Yamankaradeniz, I. Horuz, Ö. Kaynaklı, S. Coşkun, N. Yamankaradeniz. Soğutma Tekniği ve Isı Pompası Uygulamaları. Dora Yayıncılık, 2013.

[5] K. Brodowicz, T. Dyakowski. Heat Pumps. Butterworth-Heinemann Ltd. 1993.

[6] D. A. Reay , B. A. Macmichael. Heat Pumps. Pergamon Press. 1988.

[7] H. J. Sauer. H. H. Ronald Heat pump systems. John Wiley & Sons. 1983.

[8] H. L. Cube, F. Steimle. Heat Pump Technology. Butterworth. 1981.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6