Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Taşkın Hidrolojisi INM 576 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ
Dersi Verenler Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Taşkın afeti ile ilgili genel bilgileri vererek; taşkın frkans analizi, gelmesi muhtemel taşkın debilerinin hesaplarını, taşkın yayılım-tehlike-risk haritalarının oluşturulmasını kavratmaktır.  

Dersin İçeriği

Hidrolojide istatistik ve olasılık yöntemlerin uygulanması,Taşkın frekans analizi, taşkın yayılım haritalarının hazırlanması, taşkın tehlike-risk yönetim planlarının hazırlanması, baraj yıkılması analizleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Taşkın Kavramı ve İçerik Anlatım, Gezi / Gözlem,
2 Taşkınları Etkileyen Faktörler Anlatım, Gezi / Gözlem,
3 Yağış-Akış İlişkileri Anlatım, Gezi / Gözlem,
4 Taşkın Tahmin Yöntemleri Anlatım, Gezi / Gözlem,
5 Bölgesel Taşkın Frekans Analizleri Anlatım, Gezi / Gözlem,
6 Taşkınların Ötelenmesi-Yayılması Risk ve Tehlike haritaları Anlatım, Gezi / Gözlem,
7 Taşkın Risk Yönetimi Anlatım, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Taşkın Kavramı ve İçerik
2 Taşkınları Etkileyen Faktörler
3 Yağış-Akış İlişkileri
4 Hidrograf Analizi
5 Küçük ve Orta Ölçekli Havzalar için Yöntemler
6 Birim Hidrograf Yöntemi
7 SCS Yöntemi
8 İstatik Yöntemler
9 Taşkınlar için Önemli Olasılık Dağılımları
10 Bölgesel Analizin Amacı
11 Taşkın Ötelenmesinde Hidrolojik Yöntemler
12 Taşkın Ötelenmesinde Hidrolik Yöntemler, Taşkın yayılım-risk-hasar tehlike haritaları
13 Taşkın Risk Yönetimi
14 Baraj Yıkılma Analizleri
Kaynaklar
Ders Notu

Doç.Dr. Emrah DOĞAN,Taşkın Hidrolojisi Ders Notları

Ders Kaynakları

1-BAYAZIT, M.,ÖNÖZ, B., Taşkın ve Kuraklık Hidrolojisi,İTÜ,2008
2- BAYAZIT, M., Hidroloji,İTÜ,1995

3-Ağıralioğlu, N. Baraj Güvenliği, Beta Yayınevi, 1. Baskı, Mayıs 2011, İstanbul.

4-Turfan, M. Özetle baraj nedir? DSİ matbaası, 1988, Ankara.

5-ICOLD, International Commission on Large Dams, Deterioration of Dams and Reservoirs, Examples and Their Analysis, 1983.

6-ICOLD,  International Commission on Large Dams, Dam Failure Statistical Analysis, Bulletin 99, 1995. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 İnşaat Mühendisliği ile ilgili güncel bir problemin çözümünü sayısal, nümerik veya istatistiksel olarak analiz edebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 15 45
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6