Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Görüntü İşleme II | ELE 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Burhan Baraklı |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sayısal videonun önümüzdeki yıllarda bilgisayar, haberleşme ve görüntüleme endüstrileri üzerindeki etkisinin giderek artacağı kaçınılmazdır. Sayısal video donanımındaki yeni ilerlemeler ve sayısal video için uluslararası standartların ortaya çıkması bu alanın olgunlaşmaya başladığının bir işareti olan çeşitli sayısal video ürünlerine yol açmıştır. Bu gelişmelerde, sayısal video işlemenin en önemli rolü oynadığından şüphe yoktur. Lisansüstü düzeyde ilk görüntü işleme dersi Sayısal Görüntü İşleme I’in devamı olan bu dersin amacı, sayısal video işleme yöntemlerinin çeşitli uygulamalar için en önde gelen algoritmalarını içeren kapsamlı bir tartışmasıdır. Dersin sonunda, öğrenci yeni araştırma sonuçlarını açıklayan büyüyen literatürü takip edebilecek ve bu alandaki açık problemleri çözebilecek seviyeye gelecektir . |
Dersin İçeriği | Sayısal videonun gösterimi, iki boyutlu hareket kestirimi, video filtreleme, görüntü sıkıştırma, video sıkıştırma |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayısal videonun nasıl temsil edildiğini anlamak | Rol Oynama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | İki boyutlu hareket kestirim modellerini tartışmak | Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Tartışma, Rol Oynama, | |
3 | Sayısal videonun filtrelenmesini kavramak | Rol Oynama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Video sıkıştırmayı öğrenmek | Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Tartışma, Rol Oynama, | |
5 | Video sıkıştırma standartlarını araştırmak | Rol Oynama, Tartışma, Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analog ve sayısal videonun temelleri, sayısal video işlemenin tanımı ve analog video işlemeye göre üstünlükleri. | |
2 | Üç boyutlu hareket modelleri, geometrik ve fotometrik görüntü oluşumu ve gözlem gürültüsü. | |
3 | Analog ve sayısal video için örnekleme, iki boyutlu (2-D) dikdörtgensel örnekleme, 2-D peryodik örnekleme, üç boyutlu örnekleme, örneklerden işaretin geri elde edilmesi, örnekleme yapısının değiştirilmesi. | |
4 | 2-D hareket ve sözde hareket, 2-D hareket kestirimi, optik akış denklemini kullanan yöntemler. | |
5 | Blok-hareket modelleri, faz-korelasyon modeli, blok eşleştirme yöntemi, hiyerarşik kestirim yöntemleri. | |
6 | Newton-Raphson, Netravali-Robbins, Walker-Rao piksele dayalı 2-D hareket kestirim yöntemleri. | |
7 | Bayes teoremini kullanan optimizasyon yöntemleri, MAP hareket kestiriminin temelleri ve MAP hareket kestirim algoritmaları. | |
8 | Görüntü sıkıştırmanın temelleri | |
9 | Kayıpsız görüntü sıkıştırma yöntemleri. | |
10 | Kayıplı görüntü sıkıştırma, JBIG, JPEG, ve JPEG 2000 görüntü sıkıştırma standartları. | |
11 | Birden fazla görüntüye dayalı video sıkıştırma, video sıkıştırma standartlarına giriş, sayısal video sistemleri. | |
12 | H.26x ve MPEG 1 sayısal video sıkıştırma standartları | |
13 | MPEG 2 sayısal video sıkıştırma standardı | |
14 | MPEG 4 sayısal video sıkıştırma standardı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Tekalp, A.M., Digital Video Processing, Prentice-Hall, 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
2. Proje / Tasarım | 10 |
3. Proje / Tasarım | 10 |
4. Proje / Tasarım | 10 |
5. Proje / Tasarım | 10 |
6. Proje / Tasarım | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 8 | 6 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 193 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |