Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ergonomi İMM 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

• Öğrencilere iş ve çevre şartlarının analizini tanıtmak
• İş çevresini analiz etmek için yetenek geliştirmek
• Ergonominim temel bilgilerini vermek

Dersin İçeriği

Genel giriş,Ergonomi ve insan faktör lerine giriş,Fiziksel ergonomi: İş psikolojisi ve antropometri,Kavramsal ergonomi,Fiziksel iş çevresi,Mesleki emniyet ve sağlık,İş motivasyonu ve işte sosyal organizasyon,Vücut ritimleri,Ergonomik modeller,Kontroller ve göstergeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel ergonomiyi öğrencilere sunar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 İnsan makine sistemlerini karşılaştırmak ve onların kontrol verimlerini çeşitli fiziksel iş çevrelerinde inceler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Metabolik hızı, enerji tüketimini ve vücut kütle indeksini hesaplar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Çalışma alanındaki kaynakları değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Gürültü faktörleri ile seviyelerini ve gürültünün nasıl kontrol edileceğini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ergonomi tanımı
2 Ergonomi ve insan faktör lerinin tartışılması
3 Fiziksel ergonomi: İş psikolojisi ve antropometri kavramları
4 Kavramsal ergonomi kavramının açıklanması
5 Fiziksel iş çevresinin önemi ve açıklanması
6 Mesleki emniyet ve sağlık konularının izahı
7 Vize
8 Vücut ritimlerinin incelenmesi
9 Vücut ritimlerinin incelenmesi
10 Ergonomik modellerin irdelenmesi
11 Ergonomik modellerin irdelenmesi
12 Kontroller ve göstergelerin karşılaştırılması
13 Kontroller ve göstergelerin uygulamaları
14 Genel değerlendirme ve sonuçlar
Kaynaklar
Ders Notu

Prof.Dr.Fehim FINDIK-Ders Notları

Ders Kaynakları

1. Mikell Groover; Work systems and the Methods, Measurement, and Management of Work; Pearson London 2007.
2. CD Wickens, J Lee, Y Liu, SG Becker; An introduction to human factor engineering, 2nd edition, Pierson, 2004,
3. K Kroemer, H Kroemer; Ergonomics, Pearson, New Jersey, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Çok disiplinli imalat uygulamalarında her bir alan ile ilgili temel bilgi birikimine, planlama- kontrol yapama kapasitesine sahip olur ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 10
2. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 15 30
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6