Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Motorlu Taşıt Emisyonları OTO 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İDRİS CESUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Motorlu taşıtlardan oluşan kirletici emisyonların önemi bilinmektedir. Emisyonlar üzerine yapılan çalışmalar, otomotiv üzerine çalışan araştırmacıların ana çalışma konularından birini oluşturmaktadır
Dersin İçeriği Taşıt ve motor kaynaklı kirleticiler, egzoz gazları içindeki kirletici maddeler ve kontrol tkniği, motor çalışma şartlarının emisyonlara etkisi, emisyon ölçümü, standartlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Motorlu taşıt emisyonlarının etkilerini, sebep sonuç ilişkileriyle açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 CO emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 HC emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 NOx emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Euro, Tier emisyon standartlarını açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
6 Emisyon ölçüm metotlarını karşılaştırmalı olarak yorumlar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavramlar, tanımlar, büyüklükler
2 Motorlu taşıtlardan kaynaklanan kirleticiler
3 Motorlardan kaynaklanan kirleticiler
4 Egzoz emisyonları
5 Taşıt emisyonları kontrol tekniği
6 Motor emisyonları kontrol tekniği
7 Egzoz emisyonları kontrol tekniği
8 Egzoz emisyonları ölçüm metotları
9 Yol testleri
10 OBD tekniği
11 Emisyonların insan ve çevreye etkileri
12 Ara sınav
13 Emisyon denetimi, standartlar
14 Alternatif çözümler, tmiz yakıtlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Borat O., vd, ?Hava kirlenmesi kontrol tekniği?, Gazi Ün.
2. Soruşbay C., ?Egzoz gazları emisyonu? İTÜ, 1999
3. Standartlar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6