Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Bilgisayar Etkileşimi MEK 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAŞİT KÖKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (İBE) dersinin amacı, bilgisayar tabanlı sistemlerin kullanıcı
davranışlarını temel alarak kullanıcı ve diğer paydaşlar tarafından etkin ve
verimli kullanılmasını sağlamaya yönelik araştırmaların incelenmesi ve uygulamaların
geliştirilmesidir. Kullanıcı arayüz tasarımında son kullanıcı gereksinimleri dikkate alınarak gerçek uygulamaların / yazılımların incelenmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Bu derste İnsan Bilgisayar Etkileşimi(İBE)´nin disiplinlerine giriş niteliğinde, insan faktörünün sorunları ve bilgisayar uygulama ara yüzleri incelenecektir. Ders, çeşitli okumalar ve bilgisayar ara yüzlerinin tasarımında İBE uygulamalarını içeren gerçek uygulamaların incelenmesini kapsamaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsan ve Bilgisayar yapısını karşılaştırmalı olarak tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi bileşen ve özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Gözlem,
3 Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gözlem,
4 Ergonomik ara yüz tasarımı yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
5 Yazılım sürecine İBE´yi dahil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Farklı uygulama alanlarında İBE örneklerini analiz edebilir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan- Bilgisayar yapısı
2 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi: Bileşenleri ve Özellikleri
3 İnsan-Makine Etkileşimi: Bileşenleri ve Özellikleri
4 Kullanıcı Odaklı Tasarım Kriterleri
5 Yazılım sürecinde İBE:Etkileşim stilleri, Form, Menü, Diyalog kutuları
6 Ergonomik ara yüz tasarımı
7 Kullanıcı Deneyimleri
8 Mobil cihazlarda İBE
9 Web tabanlı uygulamalarda İBE
10 İnsan- robot etkileşimi
11 İnsanımsı robotlarda İBE
12 Farklı endüstriyel uygulamalarda insan-makine etkileşimi örnekleri
13 Proje değerlendirmeleri
14 Proje değerlendirmeleri
Kaynaklar
Ders Notu 1. B. Shneiderman, C. Plaisant (2010). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human -Computer Interaction, Fifth Edition. Addison-Wesley. 978-0321537355
2. Karl H. E. Kroemer, Hiltruis J. Kroemer, Katrin E. Kroemer-Elbert. (2010), Engineering Physiology (Forth edition), Springer.
3. Kürşat Çağıltay, 2011, İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği : teoriden pratiğe, ODTÜ Geliştirme Vakfı.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6