Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yerel-Çocuk Oyunları SBE 007 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet UYMAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının milli ve yerel oyunların sosyal bilgiler öğretiminde kullanımı konusundaki farkındalıklarını, bilgi ve becerilerini geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Milli ve yerel oyunların ve çocuk oyunlarının (aşık, çelik çomak, yedi kiremit, kutu kutu pense, yerden yüksek misket, körebe, arapsaçı  vb. yerel ve diğer oyunlar) teorik bilgisi; bu oyunların sosyal bilgiler dersinde nasıl kullanılacağının bilgisi; uygulamalı örnekler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Oyunun çocuktaki yerini ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Oyunun çocuğun gelişimine olan etkilerini bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yerel çocuk oyunlarını oyun kuramları bağlamında analiz eder.. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yaşamış olduğu bölgenin yerel çocuk oyunlarını sözlü tarih yöntemi ile öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yerel çocuk oyun örneklerini sosyal bilgiler dersi öğretiminde kullanır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Oyun ve Oyunun Özellikleri Ders notları okunacak
2 Oyunun Çocuğun Gelişimine Olan Etkileri Ders notları okunacak
3 Oyun Kuramları Ders notları okunacak
4 Oyunun Evreleri ve Çeşitleri Ders notları okunacak
5 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Yerel Çocuk Oyunlarının Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
6 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
7 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
8 ARA SINAV Sınav hazırlanılacak
9 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
10 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
11 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
12 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
13 Yerel Çocuk Oyun Örnekleri ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Kullanımı Ders notları okunacak ve uygulama örneği hazırlanacak
14 Genel Değerlendirme Ders notları okunacak
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Öztürk, B. (2021). Pili Bitmeyen Oyunlar - Geleneksel Çocuk Oyunları. Platanus Publishing

 

Türkoğlu, H. (2016). Geçmişten Günümüze Çocuk Oyunları. Akıl Fikir Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. X
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. X
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4