Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi SBE 407 7 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Gelecek Okuryazarlığı ve Eğitimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, Medya Okuryazarlığı Nedir?, Dünyada Medya Okuryazarlığı, Türkiye'de Medya Okuryazarlığı, Medya Okuryazarlığı Neden Gereklidir? sorularına yanıt verilecektir. Ayrıca, İlköğretim Medya Okuryazarlığı dersi Öğretim Programı, Programın uygulanmasına ilişkin yordamlar, Medya Okuryazarlığı Ders kitapları Takımı ve İçeriği, Medya Okuryazarlığına ilişkin Ölçme Değerlendirme Yöntemleri sorgulanacaktır.

Dersin İçeriği

Televizyon, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşma, çözümleme, değerlendirme ve iletme becerileri; yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulama; medya okuryazarlığı programı, iletişime giriş; kitle iletişim araçları; medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri; ülkemizde televizyon yayıncılığı; internette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme; medyayı eleştirel okuma ve propaganda teknikleri; aile ve medya; çocuk ve medya; televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı; dergi ve türlerini tanıma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Derse ilişkin temel tanım ve kavramları edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Boşluk Doldurma Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Boşluk Doldurma Testleri,
2 Dünyadaki ve Türkiye'deki medya okuryazarlığı ile ilgili çalışmaları bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı için uygun öğretim becerilerine yönelik uygulamaları gerçekleştirir. Tartışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 İnternette bilgiye erişim; haber okuma, sohbet, E-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirebilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Medyayı eleştirel okuma ve propaganda tekniklerini bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Medya Okuryazarlığı Temel Tanım ve Kavramları Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
2 Türkiye'de Medya Okuryazarlığını İlgilendiren Kurumların İncelenmesi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Dünyada ve Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
4 Medya Okuryazarlığı Modelleri ve Analiz Teknikleri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
5 Dijital Oyunlar, Şiddet ve Siber Zorbalık Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
6 Medya Okuryazarlığı Araştırmaları Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
7 Televizyon, Reklamlar, Yazılı Basın, İnternet vb. Ortamlardaki Mesajlara Ulaşma, Çözümleme, Değerlendirme ve İletme Becerileri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
8 Ara Sınav Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
9 Yazılı, Görsel, İşitsel Medyaya Yönelik Eleştirel Bakış Açısı İçin Uygun Öğretim Becerilerine Yönelik Uygulamalar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
10 Medya Okuryazarlığı Programı, İletişime Giriş Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
11 Kitle İletişim Araçları; Medya ve Medyanın Toplumsal, Kültürel ve Ekonomik Yaşam Üzerindeki Etkileri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
12 Ülkemizde Televizyon Yayıncılığı Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
13 İnternette Bilgiye Erişim; Haber Okuma, Sohbet, E-Posta, Uzaktan Eğitim, Oyun Gibi Etkinlikleri Uygulamalı Olarak Gerçekleştirme Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
14 Medyayı Eleştirel Okuma ve Propaganda Teknikleri, Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
Kaynaklar
Ders Notu

Medya Okuryazarlığı ile ilgili kitaplar ve akademik çalışmalar üzerinden oluşturulan ders sunumları.

Ders Kaynakları

Medya Okuryazarlığı ile ilgili kitaplar ve akademik çalışmalar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. X
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. X
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 25 350
Toplam İş Yükü 350
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 14
Dersin AKTS Kredisi 2