Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ Tarihi SBE 207 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER
Dersi Verenler Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünya tarihinin önemli ve uzun zaman dilimlerinden birisi olan ortaçağı öğrencilerin anlamasını sağlamak. Dünya genelinde Ortaçağ ve çerçevesinde gelişen olayların öğrenciler tarafından fark edilmesini sağlamak. Ortaçağ boyunca hüküm sürmüş toplum ve devletler üzerinden, ortaçağ kültürü anlaşılmasını sağlamak amacındadır. 

Dersin İçeriği

Ortaçağ boyunca dünya da meydana gelen gelişmelerin incelenmesi. Bu çerçevede merkeze eski kıtalar olan Asya, Avrupa ve Afrika'yı yerleştirerek, Akdeniz merkezli bir içerik takip edilecektir. Ancak Ortaçağ boyunca dünya üzerinde gerçekleşen olaylar karşılaştırmalı olarak öğretmen adaylarına sunulacaktır. 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ortaçağ Dünyasının Genel Özelliklerini Öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Dünya tarihinde karşılaştırmalı toplum, devlet ve medeniyetleri inceler Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
3 Ortaçağda Avrupa da meydana gelen gelişmeleri kavrar, günümüze etkisini farkeder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Ortaçağda İslam'ın ortaya çıkışını ve yayılmasını fark eder. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 İslam dünyasının bilim kültür sanat faaliyetlerinin önemini fark eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım,
6 Akdeniz dünyasını ve haçlı seferlerini karşılaştırmalı olarak mukayese eder. Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Konuyu fark ettiğini ortaya koyacak yazılı bir metin ortaya çıkartır. Anlatım, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin ana kaynaklarını tanır ve Ortaçağ dünyasının genel özelliklerini ve temel kavramları açıklayabilir. Kaynak kitap ve ders notları
2 Ortaçağ’da Avrupa Tarihini analiz eder. Erken dönem Ortaçağ tarihinde (395-1000) Roma İmparatorluğu ve Germen Kavimlerinin Avrupayı şekillendirmesini anlar (Vizigotlar, Ostrogotlar, Vandallar, Lombardlar). Kaynak kitap ve ders notları
3 Erken Ortaçağ Avrupa'sında Orta Asyalı Kavimlerin (Avrupa Hunları, Avarlar) rolünü kavrar. Erken Ortaçağ Avrupa’sında Merkezi Avrupa’daki Merovenjler, Şarlman dönemini anlar. Kaynak kitap ve ders notları
4 İspanya’da Müslüman Hakimiyeti ile Kuzey, Batı ve Doğu Avrupa’daki (Anglo-Sakson İngiltere, Vikingler, Slavlar, Rusya, Polonya) siyasi ve idari yapılanmasını kavrar. Kaynak kitap ve ders notları
5 Orta dönem Ortaçağ Avrupa Tarihinin (11-13. asırlar) siyasal gelişmelerini (İngiltere, Fransa ve Capet Hanedanı, Kutsal Roma İmparatorluğu ve Almanya, Normanlar ve İngiltere, İtalya ve İspanya) anlar. Kaynak kitap ve ders notları
6 Erken Ortaçağ Avrupa’sında üretim, ziraat tekniklerindeki gelişim ve dini hareketler ile feodalite ve Haçlı Seferlerini (11-13. asır) kavrar. Kaynak kitap ve ders notları
7 Geç dönem Ortaçağ Avrupa Tarihi (1300-1453) sürecinde Batı Avrupa’daki (İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalya) ve Doğu Avrupa’daki (Bizans ve Latin Devletleri, Osmanlı Devleti, Bulgaristan, Sırbistan, Macaristan, Polonya, Rusya) siyasal gelişmeleri kavrar. Kaynak kitap ve ders notları
8 Geç dönem Ortaçağ Avrupa’sındaki yenilikleri (kentler, iktisadi yapı, nüfus ve demografik yapı, ordu, devletin idari yapılanması) anlar. Kaynak kitap ve ders notları
9 Vize (ara sınav) Kaynak kitap ve ders notları
10 Yeniçağın başında Avrupa’da ekonomik gelişmeleri ile Coğrafi Keşiflerin ortaya çıkışıyla birlikte sebep ve sonuçlarını kavrar. Kaynak kitap ve ders notları
11 Avrupa’da Rönesans ve Reform'un ortaya çıkışı ve siyasal gelişmeler üzerindeki etkilerini (Rönesans ve Reform kavramları, doğuşu ve öncüleri. Hümanizm. Matbaa ve Yeniçağ. Bu dönemde bilim, politika, devlet ve sanat alanlarındaki gelişmeleri anlar. Kaynak kitap ve ders notları
12 Avrupa’da Aydınlanma Çağı. Aydınlanma sürecinin kökenleri ve sonuçları. Avrupa’da iç savaşlar. Otuz Yıl Savaşları (1618-1648). Vestfalya Anlaşması (1648). Kaynak kitap ve ders notları
13 Avrupa’da barış ve diplomatik arayış döneminde (1748-1755) Fransa ve İngiltere, Rusya, Prusya ve Avusturya arasındaki siyasal gelişmeleri (İngiltere-Rusya İttifak Antlaşması, Westminster Antlaşması, Birinci Versay Antlaşması) kavrar. Kaynak kitap ve ders notları
14 Avrupa’da Yedi Yıl Savaşlarını, 18. Asırda Avrupa’nın demografik yapısını, tarımsal faaliyetlerini, sanayideki gelişmeleri, fabrikalaşma ve buharlı makineler döneminin gelişmelerini kavrar. Kaynak kitap ve ders notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Barthold, W., Türkistan, çev. H. Dursun Yıldız, Ankara 1990. Barthold, W., İslam Medeniyeti Tarihi, çev. Fuat Köprülü, Ankara 1987.

Demirkent, Işın, Haçlı Seferleri Tarihi, İstanbul 2007 Hıttı, Phılıp K., Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, I,II,III,IV, çev. Salih Tuğ, İstanbul 1980.

Demircioğlu, Halil, Roma Tarihi, Ankara 1953. Ostrogorsky, Georg, Bizans Devleti Tarihi, çev. Fikret Işıltan, Ankara 2006. 

Runciman, Steven, Haçlı Seferleri Tarihi, çev. Fikret Işıltan, Ankara 1998. 

Turan, Osman, Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul 1971.

Köymen, M. Altay, Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi I, Ankara 1989. Meriç, Erdoğan, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara 1993.
BALIVET, Michel, Ortaçağ’da Türkler, Haçlılardan Osmanlılara (11.-15. Yüzyıllar), (çev. Ela Güntekin), Alkım Yayınevi, İstanbul 2004. 
KARAKÖSE, Hasan, Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2002. 
BALTACI, Cahit, İslâm Medeniyeti Tarihi, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 2005. 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. X
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. X
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 32 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 16 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4