Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilimi TRE 335 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

 Bu dersin amacı dil bilimin temel kavramlarını, kapsamını, alt alanlarını ve dil bilimi akımlarını öğrencilere kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Various definitions of language, general information about world languages; A historical overview of language studies in the eastern and western traditions until the beginning of the 20th century (Language studies in Antiquity, language studies in the Middle Ages); The emergence of the concept of linguistics in the 20th century; branches and fields of study of linguistics; Ferdinand De Saussure and Structuralist linguistic theory (Geneva Linguistics School). Linguistic schools that have adopted the structuralist approach; Prague School, French Functionalism (Andre Martinet), Gustave Guillame and Psychomechanics, Copenhagen School and Glosematics, American Structuralism (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris), Noam Chomsky and Generative Transformational Grammar Theory, Linguistics Origin Language Theories of Knowledge. Relationship of theories with language teaching at theoretical and applied level. leaching.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dili tanımlar Beyin Fırtınası,
2 Dilin işlevselliğini öğrenir Beyin Fırtınası,
3 Dünya dillerinin müştereklerini öğrenir Anlatım,
4 Dilin yapısal özelliklerini öğrenir Soru-Cevap, Anlatım,
5 Dil öğretimiyle ilgili sorunlara çözüm üretir Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil nedir?
2 Dil araştırmalarının tarihi
3 Dil bilgisi nedir? Dil bilimi nedir?
4 20. yüzyılda dil araştırmalarının gelişimi ve Ferdinand de Saussuare
5 Dil ve Gösterge
6 Dilin İşlevleri ve İletişim
7 Sesbilimve Biçimbilim
8 Sözdizimi ve anlambilim
9 Arasınav
10 Toplumdilbilim
11 Ruhdilbilim
12 Sözcükbilim
13 Metinbilim
14 Dilbilim akımları
Kaynaklar
Ders Notu

ALTUN, Mustafa http://dil_bilimi.net (Ekim 2004´ten bu yana yayındadır).

Ders Kaynakları

AKSAN, Doğan (1990), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileri ile Dilbilim) I-II-III, TDK, Ankara

BAŞKAN, Özcan (1988), Bildirişim (İnsan-Dili ve Ötesi), İstanbul, Altın Kitaplar.

BENVISTE, Emile (1995), Genel Dilbilim Sorunları, (Çeviren: E. ÖZTOKAT), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

CONDON, John (1998), Kelimelerin Büyülü Dünyası (Anlambilim ve İletişim)-, İstanbul, İnsan Yayınları.

HUBER, Emel (2008), Dilbilime Giriş, İstanbul, Multilingual Yayınları, 336 s.

KERİMOĞLU, Caner (2017), Genel Dilbilime Giriş, Pegem Akademi Yayınları.

VARDAR, Berke (Yöneten) (1983), XX. Yüzyıl Dilbilimi (Kuramcılardan Seçmeler), TDK, Ankara.

VARDAR, Berke (1998), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) X
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) X
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) X
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) X
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
Dersin AKTS Kredisi 2