Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türk Edebiyatı II TRE 238 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk Edebiyatını, Türk edebiyatının bir parçası olarak kavrayıp meşhur şair ve eserleri tanıtmak, edebiyat bilgisini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Eski Türk Edebiyatı derslerinde metin incelemelerine giriş, eski Türk edebiyatını öğretimini öğrenmek, eski edebiyatta nazım biçimlerinin her birini, yapıları ve özellikleriyle birlikte anlamak ve tanımak, metinlerin taşıdıkları anlamları doğru ve etkin bir biçimde kavramak, şairin veya okurun metni oluştururkenki amacını anlamak, metinlerin insanların kişiliklerinin, tercihlerinin ve bakış açılarının üzerindeki etkisini görmek, metinlerin yazarlarının ilgilerine ve bakış açılarına göre nasıl ustalıkla oluşturulduğunu okuyucuların algılamalarına bakarak kavramaya çalışmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Türk edebiyatını bir bütün olarak değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eski Türk edebiyatı eser ve sanatçılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Dönemlere göre eser ve sanatçıları özelliklerine göre değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Eski Türk edebiyatını genel Türk edebiyatı içindeki yeri ve etkisi açısından değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski Türk edebiyatının genel görünümü
2 Eski Türk edebiyatının kaynakları
3 13-14. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
4 13- 14. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
5 15. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
6 15. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
7 16. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
8 16. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
9 Ara sınav- Vize
10 17. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
11 18. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
12 19. Yüzyıl Eser ve Sanatçıları
13 Eski Türk edebiyatının modern Türk edebiyatına etkisi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kaya, Bayram Ali; O. Yılmaz, V. S. Coşkun, O. Kaplan (2020), Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler. İstanbul: Kesit Yayınları

Şentürk, Atilla (1999), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul: Yapı-Kredi Yayınları, 1999.

Saraç, Yekta (2000), Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat, İstanbul: Bilimevi Kitabevi.

Saraç, Yekta (2007). Klasik edebiyat bilgisi : biçim-ölçü-kafiye, 2. bs. İstanbul : 3F Yayınevi

Saraç, Yekta (2012). Eski Türk Edebiyatına Giriş: Biçim ve Ölçü. Eskişehir: (Editör: Abdulkadir Gürer). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Mazıoğlu, Hasibe (1957). Nedim’in Divan Şiirine Getirdiği Yenilik. Ankara: Türkiye İş Bankası.
Yorulmaz, Hüseyin (1996): Divan Edebiyatında Nâbî Ekolü, Eski Şiirde Hikemiyat, İstanbul: Kitabevi Yay.
Haluk İpekten. Fuzuli: Hayatı, edebi kişiliği ve bazı şiirlerinin açıklamaları. Ankara : Akçağ Yayınları, 1991.
Sedit Yüksel. Şeyh Galip : eserlerinin dil ve sanat değeri. Ankara : Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 1963.
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım ve Nesir, Ankara: Akçağ Yayınları, 2002.
Haluk İpekten. Baki: hayatı, edebi kişiliği ve bazı şiirlerinin açıklamaları. Ankara : Akçağ Yayınları, 1993.
Şener Demirel, Tahirü?l-Mevlevi (Olgun)?dan metin şerhi örnekleri, Ankara: Araştırma Yayınları, 2005.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 55
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,2
Dersin AKTS Kredisi 2