Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizik I FBE 101 1 2 + 2 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR,
Dersin Yardımcıları

ARŞ. GÖR. Ahmet B. Şenöz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fiziksel olayların anlaşılması. Temel fizik kavramları ve temel fizik yasalarının öğrenilmesi. Temel mekanik bilgileri ve yasalarının öğrenilmesi. Fiziksel olayları laboratuvarda deney olarak düşünme. Bir deney planlayıp yapabilme. Deneyleri analiz etme

Dersin İçeriği

Fiziğin anlamı, alanları, önemi, tarihsel gelişimi; SI birim sistemi, boyut analizi, vektörler; hareketin anlamı ve değişkenleri; bir ve iki boyutlu uzayda hareket örnekleri; göreli hız; Newton’un yasaları ve uygulamaları; evrensel kütle çekim; sürtünme kuvveti; iş, güç, mekanik enerji çeşitleri; basit makineler; korunumlu ve korunumsuz kuvvet sistemlerinde enerji; itme, çizgisel momentum, kütle merkezi, bir ve iki boyutlu uzayda etkileşme; katı cisimlerde denge; dönme ve yuvarlanma hareketinin kinematiği ve dinamiği, enerjisi ve açısal momentum; basınç; kaldırma kuvveti; basit harmonik hareket, sönümlü ve zorlanmış salınımlar, rezonans ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fizik ve ölçme hakkında yorum yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Mekanik konularının ayırt eder ve inceler. Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Hareket yasaları ile ilgili temel kavramları öğrenir, yaşamdaki önemini analiz eder. Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Momentumun korunumu analiz eder. Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Enerjinin korunumu analiz eder. Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Açısal momentumun korunumu analiz eder. Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Fizik yasalarını anlar ve önemini yorumlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Laboratuvar aletlerini kullanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 FİZİĞİN ANLAMI, ALANLARI, ÖNEMİ, TARİHSEL GELİŞİMİ
2 ÖLÇME SONUÇLARINI DEĞERLENDİRİLMESİ. LABORATUAR HAKKINDA GENEL BİLGİLER VERİLMESİ VE HATA HESAPLARI.
3 BİRİM SİSTEMLERİ VE BOYUT ANALİZİ
4 VEKTÖRLER, ÖLÇME DENEYİ (KUMPAS
5 VEKTÖRLER, ÖLÇME DENEYİ
6 TEK BOYUTTA HAREKET, ( YAY DENEYİ)
7 İKİ BOYUTTA HAREKET HOOKE KANUNU
8 NEWTON YASALARI, MATEMATİKSEL SARKAÇ DENEYİ
9 ARASINAV
10 NEWTON YASALARI, MATEMATİKSEL SARKAÇ DENEYİ
11 ENERJİ, YAYLARIN BAĞLANMASI ( SERİ VE PARALEL )
12 MOMENTUM VE İTME, YAYLARIN BAĞLANMASI ( SERİ VE PARALEL
13 BASINÇ, TELAFİ
14 BASİT HARMONİK HAREKET
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1] Fizik ilkeleri 1; Frederick Bueche, David A. Jerde; Çeviri, Çeviri Editörü: Prof.Dr.Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık)

2] Genel Fizik 1 Newtoncu Kuvvet ve Hareket Teorisi Editör(ler) : Mehmet Fatih TaşarMetin Orbay Yazar(lar) : Salih Değirmenci, Sedat GümüşŞebnem İngeçFeda ÖnerPervin ÜnlüMustafa YılmazlarHakan Şevki Ayvacı Yayınevi: Pegem Akademi Yayıncılık

[3] Fen ve Mühendislik için fizik-1; Raymond A. Serway, Robert J. Beichner; Çeviri, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık)
[4] Genel Fizik Editör Metin Orbay- Feda Öner Pegema yayıncılık
[5]  Deney föyü

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar X
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir.
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir.
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir.
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir.
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 85
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 15
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 2 10
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 5 2 10
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 80
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,2
Dersin AKTS Kredisi 3