Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Topluma Hizmet Uygulamaları IME 210 4 1 + 2 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK
Dersi Verenler Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK, Doç.Dr. ERCAN MASAL, Prof.Dr. MELEK MASAL, Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI, Dr.Öğr.Üyesi NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU, Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Melek MASAL

Doç. Dr. Ercan MASAL

Doç. Dr.  Ayşe Zeynep AZAK

Dr. Öğr. Üyesi Nuray ÇALIŞKAN DEDEOĞLU

Doç. Dr. Mithat TAKUNYACI

Doç. Dr. Özkan ERGENE

Arş.  Gör. Kevser GÜNAY

Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN ERGENE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Topluma Hizmet Uygulamaları dersi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretmenlik lisans programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının, toplum, topluma hizmet uygulamaları ve sosyal sorumluluk kavramlarının; toplumsal ve kültürel değerler yönünden sosyal sorumluluk projelerinin önemini kavramaları; güncel toplumsal sorunları belirlemeleri; belirlenen toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler hazırlamaları; bireysel ve grup olarak sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer almaları; çeşitli kurum ve kuruluşlarda sosyal sorumluluk projelerine katılmaları; panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılmaları; sosyal sorumluluk projelerinin sonuçlarını değerlendirmelerine yönelik temel bilgi ve beceriler kazanmalarını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Topluma hizmet uygulamalarını tanımak ve bu konuyla ilgili sosyal bilgiler programlarında yer alan kazanımları kazandırmaya yönelik çalışmalar yapmak; diğer disiplinlerle kendi disiplinini bütüncül bir yaklaşımla ilişkilenmek ve toplum ihtiyaçlarına karşı duyarlık geliştirerek bu konularda öğrencilerinin yaşamını zenginleştirmektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal sorunları tartışır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Toplumsal sorunlar hakkında uzman olmayan kişileri bu konuda bilgilendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Toplumun yerel ve evrensel güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
4 Topluma hizmet çalışmalarının içinde gönüllü olarak yer almaya dair olumlu tutum geliştirir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
5 Projeleri yürütürken hem proje içinde, hem proje dışında etkili iletişim kurar. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
6 Panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
7 Okul ve sosyal çevreyi ilişkilendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtılması ve dönem çalışma planının oluşturulması. *https://gonulluyuzbiz.gov.tr/ - Genç Gönüllüler Portalının tanıtılması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi (EBS) üzerinden ders içeriğinin incelenmesi. *www.gencgonulluler.gov.tr adresinden Genç Gönüllüler Portalı’nın incelenmesi
2 Sakarya ilindValilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım için girişimde bulunulması. Ders kapsamında yapılacak kurum ziyaretlerinin planlanması. Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak.
3 Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım. Projelerle ilgili tekliflerinin hazırlanması. 1. kurum ziyareti. panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak. Ders kapsamında proje teklifleri hazırlamak. Ziyaret edeceği kurumla ilgili bilgi almak ve ön hazırlık yapmak.
4 Uygulanacak projeye / projelere karar verilmesi. Ders kapsamında 2. kurum ziyareti. Ziyaret edeceği kurumla ilgili bilgi almak ve ön hazırlık yapmak.
5 Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım. Uygulanmasına karar verilen projeye / projelere başlanması. 3. kurum ziyareti. Panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak. Ziyaret edeceği kurumla ilgili bilgi almak ve ön hazırlık yapmak.
6 Proje çalışmalarının sürdürülmesi. Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında 4. kurum ziyareti. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak. Ziyaret edeceği kurumla ilgili bilgi almak ve ön hazırlık yapmak.
7 Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım. Proje çalışmalarının sürdürülmesi. 5. kurum ziyareti. Panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak. Ziyaret edeceği kurumla ilgili bilgi almak ve ön hazırlık yapmak.
8 Proje çalışmalarının sürdürülmesi. Bir panel ya da konferans düzenlemesi için girişimde bulunulması. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak. Ders kapsamında bir panel ya da konferans düzenlemesi için girişimde bulunmak.
9 Bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım. Proje çalışmalarının sürdürülmesi. Bir panel ya da konferans düzenlemesi için girişimde bulunulması. Panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak. Bir panel ya da konferans düzenlemesi için girişimde bulunmak.
10 Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında proje çalışmalarının sürdürülmesi. Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında bir panel ya da konferans düzenlemesi. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak. Fakülte bünyesinde Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında düzenlenecek bilimsel etkinlikle ilgili kendisine verilen görevleri yapmak.
11 Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında proje çalışmalarının sürdürülmesi. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak.
12 Valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici olarak katılım. Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında proje çalışmalarının sürdürülmesi. Sakarya ilinde valilik, büyükşehir belediyesi ve üniversite bünyesinde düzenlenen panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere ilişkin araştırma yapmak. Proje çalışmalarına aktif olarak katılmak.
13 Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında proje çalışmalarının sonlandırılması ve raporların hazırlanması. Öğretmen adaylarının, katılmışlarsa Genç Gönüllüler Portalı’ndaki projelerdeki çalışmalarına ilişkin rapor oluşturmaları. Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamındaki proje çalışmaları ile ilgili raporları hazırlamak. Katılmışsa Genç Gönüllüler Portalı’ndaki çalışmalarına ilişkin rapor oluşturmak.
14 Dönemin genel değerlendirmesi ve Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında dönem içinde yapılan çalışmaları değerlendiren yazı yazılması. Seçki dosyalarının tamamlanarak proje danışmanına teslim edilmesi. Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında dönem içinde yaptığı çalışmalarla ilgili değerlendiren yazısı yazmak. Seçki dosyasını tamamlayarak proje danışmanına teslim etmek.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kuzucu, K., & Kamer, S. T. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Pegem Akademi.

Coşkun, H. 2009; Topluma Hizmet Uygulamaları, Anı Yayıncılık, Ankara

Aksoy, B., Çetin, T., & Sönmez, Ö.F. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Pegem Akademi.

Topluma Hizmet Uygulamaları Rehberi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları (2008).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar.
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar.
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular.
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir.
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir.
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir.
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Proje / Tasarım 4 5 20
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3