Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi ECE 403 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlara ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okula hazır bulunuşluk ve okula uyumun tanımını, önemini söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çocukları ilkokula hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Okul öncesi eğitim ve ilkokul programlarının temel özelliklerini ve birbirleriyle olan ilişkisini söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 İlkokula hazırlık için eğitim-öğretim süreçleri planlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 İlkokul ve okul öncesi eğitim programları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Okula uyum ve İlkokul programında birinci sınıfta gerekli olan ön beceriler. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 İlkokula hazırlıkta okul ve öğretmenin görev ve sorumlulukları. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Polat, Ö.(ed).  (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık.

Unutkan Ö.P. (2007) Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İst: Morpa Yay.

Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field. X
2 Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively. X
3 Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. X
4 Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. X
5 Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school.
6 Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities
7 Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. X
8 Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. X
9 Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it.
10 Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics.
11 Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety.
12 Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge.
13 Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. X
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4