Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi | ECE 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlara ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluk ve okula uyumun tanımını, önemini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çocukları ilkokula hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Okul öncesi eğitim ve ilkokul programlarının temel özelliklerini ve birbirleriyle olan ilişkisini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | İlkokula hazırlık için eğitim-öğretim süreçleri planlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
2 | İlkokul ve okul öncesi eğitim programları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
3 | Okula uyum ve İlkokul programında birinci sınıfta gerekli olan ön beceriler. | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
4 | İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
5 | İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
6 | İlkokula hazırlıkta okul ve öğretmenin görev ve sorumlulukları. | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
7 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
8 | Yıl içi sınav | |
9 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
10 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
11 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
12 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
13 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
14 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Polat, Ö.(ed). (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık. Unutkan Ö.P. (2007) Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İst: Morpa Yay. Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field. | X | |||||
2 | Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively. | X | |||||
3 | Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. | X | |||||
4 | Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. | X | |||||
5 | Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school. | ||||||
6 | Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities | ||||||
7 | Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. | X | |||||
8 | Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. | X | |||||
9 | Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it. | ||||||
10 | Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics. | ||||||
11 | Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety. | ||||||
12 | Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge. | ||||||
13 | Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. | X | |||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |