Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karakter ve Değer Eğitimi SNE 400 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife Nur Saydam

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının değerler eğitimi ile ilgili temel kavramları tanımaları, değer kavramını farklı disiplinlerin bakış açısı ile değerlendirebilmeleri, değerler eğitiminin önemini, gerekliliğini ve kapsamını anlamaları, sınıfta, okulda ve okul dışında etkili bir değerler eğitimi için uygulanabilecek stratejiler ile ilgili bilgi sahibi olmaları, farklı değerler eğitimi yaklaşımları ve sınıf içi değerler eğitimi uygulamaları konularında beceri kazanmalarını sağlamak. 

Dersin İçeriği

Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak,  mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/ değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değerler eğitimi ile ilgili temel kavramları bilir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İlkokulda değerler eğitiminin önemi ve gerekliliğini kavrar. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Değer öğretimi ile ilgili farklı yaklaşımları tanır ve uygular. Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Değerler eğitimi ile ilgili sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler tasarlar. Problem Çözme, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel tanıtım ve değerler eğitimine giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Değerler eğitimi ile ilgili temel kavramlar (Değer kavramı, değerlerin kaynakları ve sınıflandırılması) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Değerler eğitimi ile ilgili temel kavramlar (Ahlak, ahlaki karar, ahlaki eylem, karakter, mizaç) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Değerler eğitiminin tanımı, amacı, önemi ve gerekliliği Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Değerler eğitiminde aile, çevre ve okul Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Değer kazanma süreci, okulda ve sınıfta değer kazanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Türkiye’de ve Dünyada Değerler Eğitimi Uygulamaları ve Araştırmaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Değerler eğitimine ilişkin farklı yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Ara sınav
10 Değerler eğitimine ilişkin farklı yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 İlkokul ders programları ve değerler eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Farklı derslere ilişkin değer eğitimi planlamaları ve uygulama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Farklı derslere ilişkin değer eğitimi planlamaları ve uygulama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Farklı derslere ilişkin değer eğitimi planlamaları ve uygulama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akbaş, O. (2008a). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 16, 9-27.

Lickona, T. (1991). Educating for character:How our schools can teach respect and responsibility. Bantarn Books.

R. Turan, K. Ulusoy (Eds). (2014). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi.  Ankara:Pegem A Akademi.

Aktepe, V. ve Gündüz,M (Eds). (2019). Karakter ve Değer Eğitimi. Ankara:Pegem A Akademi.

  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lovat, T. (2005). Values education and teachers’ work: A quality teaching perspective. New Horizons in Education, 112, 1-13.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Final 1 6 6
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3