Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretimi SNE 300 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı sosyal bilgiler dersinin amaç, kavram ve içeriğini açıklayabilecek düzeyde ders içeriği hakkında bilgi sahibi olabilme; Türkiyede ve Dünyada Sosyal bilgiler dersinin tarihsel gelişimini açıklayabilme,Sosyal bilgiler öğretim programının kazanım, beceri, kavram , değer ve yetkinlikler v.b. özellikler yönünden inceleyebilme,Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak örnek dersler tasarlamak ve bunları uygulamaktır. 

Dersin İçeriği

Sosyal bilgiler dersinin yapısı ve sosyal bilgiler dersi bünyesinde yer alan bilim alanları, sosyal bilgilerde okuryazarlıklar, sosyal bilgiler alanının temel eğitimdeki yeri ve tarihçesi, sosyal bilgiler öğretim programının incelenmesi (yetkinlik, beceri, değer, kavram, kazanım, tema, v.b.), sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan strateji, yöntem, teknik ve materyaller ve örnek uygulamalar, sosyal bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler dersinin yapısını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyal bilgiler dersi programını inceleyerek analiz eder . Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sosyal bilgiler dersi için etkili ortamlar tasarlar. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Sosyal bilgiler dersi programında yer alan kazanımlara uygun ders planı geliştirir ve uygular. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve vatandaşlık kavramı üzerinde tartışma
2 Sosyal bilgiler alanı, sosyal bilgiler alanının özellikleri ve kapsamı
3 Sosyal Bilgiler dersinin gerekliliği ve tarihçesi
4 Sosyal Bilgiler Ders Programı ve planlama
5 Sosyal Bilgiler dersinde öğretim yöntemleri I
6 Sosyal Bilgiler dersinde öğretim yöntemleri II
7 Sosyal bilgiler dersinde mekansal düşünme becerilerinin öğretimi
8 Sosyal bilgiler dersinde zamansal düşünme becerilerinin öğretimi
9 ARASINAV
10 Sosyal bilgiler dersinde kullanılması gereken araç-gereçler ve ders kitapları
11 Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama
12 Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama
13 Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama
14 Sosyal Bilgiler Öğretiminde planlama ve uygulama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 [1].  Safran, M. (2015).  Sosyal Bilgiler Öğretimi. 4. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık. 

 [2].  Şimşek, S. (2019). Sosyal Bilgiler Ve Sınıf Öğretmenleri İçin Sosyal Bilgiler Öğretimi. 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.

[3]. Zarrillo, J. J. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretimi İlkeler Ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.

[4]. Sönmez, V. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi Ve Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5