Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokuma ve Yazma Öğretimi SNE 205 3 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DURSUN AKSU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi DURSUN AKSU, Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Musa Çalışır

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sınıf öğretmeni adayları, ilkokul birinci sınıf öğrencilerine ilk okuma ve yazma öğretmeye yönelik bilgi, tutum ve beceriler edinimini sağlamak.

Dersin İçeriği

Okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişki, Türkçenin özellikleri ve ilk okuma-yazma öğretimine etkisi; okuma ve yazma öğretim yaklaşımları, ilk okuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, ilk okuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilk okuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenleri, ilk okuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (araçların özellikleri, seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilk okuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses esaslı okuma yazma öğretimi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses esaslı okuma yazma öğretiminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, kelime hazinesinin geliştirilmesi, ilkokuma ve yazmanın değerlendirilmesi, ilk okuma yazma öğretimi ve teknoloji kullanımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
3 İlk Okuma-Yazma öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
4 İlk okuma yazma öğretiminde Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretim yöntemini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının değerlendirilmesi
2 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programında İlk okuma-yazma öğretimi
3 Okumaya giriş (Okumanın Prensipleri), Okuma ve yazmanın temel amaçları
4 Okuma yaklaşımları
5 Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler
6 Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları(okuma Stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler)
7 Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü
8 Yazma, yazmaya etki eden unsurlar
9 Ara Sınav
10 Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama
11 İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları
12 İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları
13 İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akyol, H. (2017). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6