Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizyolojik Psikoloji RPD 103 1 3 + 0 3 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol Uğur

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsan fizyolojisi ve psikolojisi etkileşim halindedir, bu etkileşimleri anlayabilmek için kontrol sistemleri olan sinir ve hormon sistemlerinin yapısı, işleyişi ve bunların insan psikolojisi ve öğrenme üzerindeki etkilerinin açıklanılması amaçlanmıştır. Öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal bir değişmedir. Beynin nasıl öğrendiğini anlamak için, beynin temel yapısını ve fizyolojisini anlamak gereklidir.

Dersin İçeriği

Bilginin bir veri olarak alınması, işlenmesi ve kaydedilmesi sürecinde sinir hücrelerinde ve beynin bölümlerinde meydana gelen olayların ve bunlara etki eden faktörlerin incelenmesi. Beynin yapısı ve işlevleri, Öğrenmenin fizyolojisi, Beyin ve öğrenme, Beynin bilgiyi işlemesi, Çocuklarda nöron gelişimi, Öğrenme ve akılda tutma, Öğrenmede duyguların rolü, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? Düşünme becerileri ve öğrenme, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? Öğrenmenin biyolojisi, Nöronların yapısı ve uyarıların işlenme mekanizması, Beyin lobları ve işlevleri, Beyin kimyası davranışları etkileyen nörotransmitterler, Zenginleştirilmiş ortamlar ve beyin, Dikkatin biyolojisi, Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü, Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü, Bellek ve anımsama, Güdülenme ve ödüller, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir?, Toplumsal çevrenin öğrenme açısından önemi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sinir hücrelerinin uyarı alma ve uyartı iletme mekanizmasını açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Nörotransmitterlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri
2 Biyolojik moleküller ve görevleri
3 İnsan sinir sistemine giriş; çevresel ve merkezi sinir sistemi
4 Sinir hücreleri ve sinyal iletimi
5 Beynin bölgeleri ve işlevleri
6 Beyin kimyası davranışları etkileyen nörotrasmitterler
7 Beynin bilgiyi işlemesi. Bilgi işleme örnekleri
8 Çocuklarda nöron ve beyin gelişimi
9 Ara Sınav
10 Hormon sistemi ve hormonların etkileri
11 Bellek ve anımsama, güdülenme ve ödüller
12 Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sisteminin ve nörotransmitterlerin rolü
13 Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü. Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler?
14 Genetik ve fizyolojik bozukluklar ve etkileri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain
[2] Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları.
[3] Jensen, Eric. (1998). Teaching with the brain mind. Çev. Doğanay, Ahmet. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. Ankara: Nobel Kitabevi.
[4] Ülgen, Gülten. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Nobel Kitabevi.
[5] Madi, Bülent. (2006). Öğrenme Beyinde nasıl oluşur? Morpa Yayınları.
[6] Duman, Bilal. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme?. Ankara: Pagema yayıncılık.
[7] Senemoğlu, Nuray. (2007). Gelişim Öğrenme Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayınları.
[8] Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme. Ankara: Eğitim Dünyası Yayınları.
[9] Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pagem Akademi.
[10] Boydak, Alp Beyin Yarım Kürelerinin Gizemi, Beyaz Yayınları, 2004, İstanbul.
[11] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000).
[12] Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed.

Ders Kaynakları

 Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000).
 Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır.
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur.
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 40 40
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 217
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,68
Dersin AKTS Kredisi 9