Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli V: Meslek Etiği ve Yasal Konular RPD 406 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TUNCAY AYAS
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin; Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık mesleğinin etik kuralları, mesleki sorunları, eğitim kurumlarında ve ruh sağlığı merkezlerindeki örgüt yapısı ve bu yapıya ilişkin sorunları öğrenmelerini ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri getirebilmelerini amaçlayan bir derstir.

Dersin İçeriği

Rehberlik ve psikolojik danışma alanının bir meslek olma özelliğinin incelenmesi,mesleğin üyeleri görev ve sorumlulukları, üyelerin yetiştirilmesi, mesleki örgütlenme,rehberlik ve psikolojik danışma mesleğinin etik kuralları ve etik sorunlar, ülkemizde rehberlik ve psikolojik danışma mesleğinin belli başlı sorunları ve çözüm önerileri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanının meslek olma ve bu hizmetlerin sunulduğu kurumlardaki örgütsel özelliklerini ve örgütlenme ile ilgili sorunları bilir ve çözüm önerileri gösterir. Anlatım,
2 Rehberlik ve Psikolojik Danışma mesleği ve diğer yardım meslekleri arasındaki ilişki ve farkı ayırt eder. Anlatım,
3 Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında çalışanlar için etik kuralları aktarır. Anlatım,
4 Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanındaki temel kavram, ilke ve anlayışı tanımlar. Anlatım,
5 Rehberlik ve Psikolojik Danışma mesleği üyelerinin (Psikolojik danışmanların) nasıl yetiştirildiklerini yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Rehberlik ve Psikolojik Danışma mesleği üyelerinin görev ve sorumluluklarını ve görevlerini yaparken karşılaştıkları sorunların Rehberlik ve Psikolojik Danışma mesleği etik standartları açısından değerlendirmesini değerlendirir. Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikolojik Danışma Ve Danışmanlık Alanının Meslek Olma Özellikleri
2 PDR Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar: A) Temel İlkeler, B) Etik Standartlar
3 PDR Alanındaki Temel Sorunlar
4 Milli Eğitim Bakanlığında PDR Hizmetlerinin Örgütlenmesi
5 Milli Eğitim Bakanlığında PDR Hizmetlerinin Personel Yönetimi Ve Örgütlenmeye İlişkin Sorunlar
6 Merkezde PDR Örgütlenmesi Ve Karşılaşılan Sorunlar
7 İl Düzeyinde Ve Okulda Örgütlenme Ve Karşılaşılan Sorunlar
8 Psikolojik Danışmanların Görevleri, Sorumlulukları, Mesleki Unvan Ve Özlük Haklarıyla İlgili Yönetmelik Ve Yönergelerin İncelenmesi
9 PDR Mesleği Üyelerinin Yetiştirilmesi (ABD, Avrupa Birliği Ülkeleri Ve Türkiyede)
10 PDR Mesleği Üye Değerlendirilmesi (Ölçme Araçlarının Kullanımı, Uygulanması Ve Yorumlanmasına İlişkin Karşılaşılan Hipotetik Ya Da Gerçek Bir Sorunun Sınıfta Tartışılarak Çözüm Önerileri Sunulması)
11 Psikolojik Danışmanların Kişisel-Sosyal Gelişim Alanına İlişkin Hizmetleri Sunarken Karşılaştıkları Sorunlarla İlgili Gerçek Ya Da Hipotetik Vakaların Sınıfta Tartışılması Ve Çözüm Önerileri Sunulması
12 Psikolojik Danışmanların Eğitsel Gelişim Alanına İlişkin Hizmetleri Sunarken Karşılaştıkları Sorunlarla İlgili Gerçek Ya Da Hipotetik Vakaların Sınıfta Tartışılması Ve Çözüm Önerileri Sunulması
13 Psikolojik Danışmanların Mesleki Gelişim Alanına İlişkin Hizmetleri Sunarken Karşılaştıkları Sorunlarla İlgili Gerçek Ya Da Hipotetik Vakaların Sınıfta Tartışılması Ve Çözüm Önerileri Sunulması
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Corey, G., Corey, M.S., Callanan, P. (1998). Issues and Ethics in the Helping Professions. 3rd Edition. Brooks/Cole Publishing Company, Pacific Grove, California.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (1995).

Bacanlı, F. (1992). Rehber Öğretmenlerin Mesleki Kimlik ve Mesleki Ünvanlarına İlişkin Sorunları. II. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresinde sunulan bildiri.Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Doğan, S. (1998). Türkiyede Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kimliği: Gelişme ve Sorunlar. Türk Milli Eğitim Dergisi, sayı: 139, 69-76.

__________ (1995). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinin Dünü, Bugünü, Yarını:
Gelişme ve Sorunlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:3, 75-85.

__________ (1997). Milli Eğitim Bakanlığının Psikolojik Danışma ve Rehberlikle İlgili
Temel Yaklaşım ve Politikaları: Son 25 Yılın Değerlendirilmesi. III. PDR
Kongresinde sunulan bildiri. Çukurova Üniversitesi, Adana..

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5