Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cinsel Sağlık Eğitimi RPD 001 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Çocuk İstismarı ve İhmali

-Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları

-Aile İçi İlişkiler ve İletişim

-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

-Yakın İlişkiler Psikolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. EYÜP ÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, olumlu bir cinsel görüş geliştirmelerine, cinsel sağlık bakımları için gerekli olan bilgiyi edinmelerine ve cinsel sağlıklarını ilgilendiren konularda doğru karar verme becerisi elde etmelerine yardım ederek cinsel sağlığını geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Bedensel, duygusal ve toplumsal açıdan sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan cinsel bilgiler; yanlış bilgiler ve inanışlar; önlemler; farklı cinsel davranışlar; tutum ve değer oluşturma; karar verme; güvenli cinsel davranışları tanımlayabilme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
9 Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
10 Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cinsellik ve Kültür Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Cinsel Kimlik Gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Karar Verme Süreci ve Güvenli Davranış Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Cinsel Tepkinin Anatomisi ve Fizyolojisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 İstenmeyen Gebeliği Önleme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Erkek Cinsel İşlev Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Kadın Cinsel İşlev Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Cinsel Travmalar ve Yardım Süreci Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Cinsel Değerlendirme ve Öykü Alma Görüşmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Çocuk ve Ergenlerde Cinsel Eğitim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Toplumsal Cinsiyet ve Farklı Cinsel Yönelimler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Kadın Erkek İlişkisi ve Evlilik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Fincanoğlu, N., Bulut, A. (2000). Cinsel sağlık bilgileri eğitimi öğretmen el kitabı. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.

 

Yetkin, N., İncesu, C. (2001). Cinsel işlev bozuklukları. İstanbul.

 

Çokar, M., Nalbant, H. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Tanıtım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4