Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bireysel Psikolojik Danışma Uygulaması II RPD 408 8 1 + 2 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk Psikolojisi

İnsan İlişkileri ve İletişim

Cinsel Sağlık Eğitimi

Çocuk İstismarı ve İhmali

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Kısa Süreli Psikolojik Danışma

Krize Müdahale

Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma

Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri

Aile Danışmanlığı ve Etik

Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma

Yakın İlişkiler Psikolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler Prof.Dr. TUNCAY AYAS, Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, Doç.Dr. MEHMET KAYA, Prof.Dr. MURAT İSKENDER, Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ, Prof.Dr. EYÜP ÇELİK, Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından verilen süpervizyon desteği ile psikolojik danışma yaparak, danışma sürecindeki terapötik bilgi ve becerilerini geliştirmelerini sağlamak ve psikolojik danışman adayları olarak mesleki öz-yeterlik algılarını güçlendirmektir.

Dersin İçeriği

Süpervizyon altında psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
2 Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Psikolojik danışma becerilerini psikolojik danışma sürecinde etkili bir biçimde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
6 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
8 Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
9 Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
10 Bir psikolojik danışman adayı olarak geliştirilmesi gereken yönlerini fark eder ve kendini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar
2 Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış
3 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
4 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
5 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
6 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
7 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
8 Ara Sınav
9 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
10 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
11 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
12 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
13 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
14 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecinin Genel Bir Değerlendirmesi Sözlü Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Danish, S. J., Augelli, R. D. ve Hauler, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. F. Akkoyun (Çev. Ed.),  Ankara: Nobel Yayınevi.

Egan, G. (1997). Psikolojik danışmaya giriş: Kişilerarası ilişkiler kurmada ve kişisel yardım hizmetini vermede sistematik bir model. F. Akkoyun (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi.

Egan, G. (1997). Yardım becerileri alıştırmaları. F. Akkoyun (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi.

Meier, S. T. ve Davis S. (2006). Psikolojik danışma: Temel beceriler. S. Doğan (Çev. Ed.), Ankara: PegemA Yayıncılık

Nelson-Jones, R. (2015). Temel psikolojik danışma becerileri. G. Sart (Çev.),  Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Voltan-Acar, N. (2002). Terapötik iletişim: Kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir.
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 2 4 8
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3