Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Rehberlik Uygulamaları RPD 308 6 1 + 2 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı, İş ve Meslek Danışmanlığı, Bilgisayar Destekli Kariyer Danışmanlığı Sistemleri, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi, Endüstride Rehberlik ve Psikolojik Danışma, İnsan Kaynakları Yönetimi, İş Analizi ve Performans Değerlendirmesi, Kariyer Bilgi Kaynakları, Okullarda Yaşam Kariyeri Gelişimi, Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi, Kariyer Bilgi Kaynakları, Kariyer Planlama ve Geliştirme

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ, Arş.Gör. SAMET MAKAS,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığında kullanılan ölçme araçlarını uygulamayı ve kariyer gelişimine ilişkin uygulamaları planlamayı öğrenmektir. 

Dersin İçeriği

Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığında kullanılan ölçme araçlarını uygulama ve değerlendirme; kariyer gelişim programları hazırlama ve uygulama; bireyle ve grupla kariyer psikolojik danışmanlığı yapma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygular. Anlatım,
2 Mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçlarını değerlendirir. Anlatım,
3 Mesleki rehberlik ve danışmanlığın yöntem ve tekniklerini kullanır. Örnek Olay, Tartışma, Anlatım,
4 Mesleki rehberlik ve gelişim programı hazırlar ve uygular Tartışma,
5 Bireyle kariyer psikolojik danışmanlığı yapar. Tartışma,
6 Grupla kariyer psikolojik danışmanlığı yapar. Tartışma,
7 Mesleklerin tanıtımına yönelik sergi, sunum çalışmaları düzenler. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kariyer Danışmanlığı süreci, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kariyer Danışmanlığı süreci, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kariyer gelişim programları hazırlama ve uygulama, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kariyer gelişim programları hazırlama ve uygulama, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Mesleklerin tanıtımına yönelik sergi, sunum çalışmaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Bireyle kariyer psikolojik danışmanlığı, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Bireyle kariyer psikolojik danışmanlığı, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Bireyle kariyer psikolojik danışmanlığı, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Bireyle kariyer psikolojik danışmanlığı, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Grupla kariyer psikolojik danışmanlığı, Mesleki ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Grupla kariyer psikolojik danışmanlığı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir.
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar.
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar.
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür.
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar.
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir.
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
2. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 2 5 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 61
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,44
Dersin AKTS Kredisi 2