Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahlak ve Değerler Eğitiminde Temel Meseleler DEG 502 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra CEVHERLİ

Arş.Gör. Ayşegül KIRTEL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

öğrencilerin dini ve felsefi Ders, ahlak ve değer kavramları hakkında bilgi vermeyi, boyutlarıyla ahlak ve değerler eğitimi konusunda bilgi ve formasyon kazanmalarını, değerler eğitiminde öğretmen yeterliklerini arttırmayı, değerler ile öğretim programları arasındaki ilişkiyi değerlendirmeyi, değerler eğitiminde farklı ülke örneklerini tanımayı, farklı disiplinler açısından değerlerin öğretimi ile ilgili bilgi sağlamayı, belirlenen bazı değerlerin öğretimi ile ilgili beceri kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Ahlak ve değer kavramlarının tanımı, mahiyeti ve kapsamı, ahlak gelişimi ve öğrenme, değer odaklı eğitim ve okul, değerler eğitiminde öğretmen rolleri ve yeterlikleri, sınıf ve okul etkinlikleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde değerlerin öğretimi, doğruluk, hoşgörü vb. bazı değerlerin öğretimi, gençlik, din ve değerler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak ve değer kavramlarını tanımlar Beyin Fırtınası,
2 Ahlak ve değerler eğitimini dini ve felsefi boyutlarıyla bilir Beyin Fırtınası,
3 Ahlak ve değerler eğitimindeki temel yaklaşımları bilir ve bunları örneklendirir Beyin Fırtınası,
4 Değerler eğitiminde öğretmen yeterliklerini değerlendirir Beyin Fırtınası,
5 Türk eğitim sisteminde değerler sonunu programlarla ilişkilendirerek tartışır Beyin Fırtınası,
6 Değerler eğitiminde farklı ülke uygulamalarını tanır ve değerlendirir Beyin Fırtınası,
7 Farklı disiplinlerde değerlerin öğretimi ile ilgili strateji geliştirir Beyin Fırtınası,
8 Bazı değerlerin öğretimi ile ilgili proje ve uygulama önerileri geliştirir Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavramsal Çerçeve: Ahlak, etik, değer, erdem, karakter kavramlarının tanımı, mahiyeti ve kapsamı
2 Ahlakın temellendirilmesi ve ahlak kuramları
3 Dini, felsefi ve toplumsal boyutlarıyla ahlak ve değerler eğitimi
4 Ahlak ve değerler eğitiminde temel yaklaşımlar
5 İslam ahlak düşüncesi
6 Değerlerin kazanılma süreçleri (aile, okul, toplum, medya vb.)
7 Değer odaklı eğitim, okul ve sınıf kültürü
8 Değerler eğitiminde öğretmenin rolü ve yeterlikleri
9 Türk eğitim sisteminde değerler sorunu ve öğretim programları
10 Değerler eğitiminde farklı ülke uygulamaları
11 Değerler eğitiminde sınıf ve okul etkinlikleri
12 Farklı disiplinlerin öğretim programları ve ders kitaplarında değerler ve eğitimi
13 Okullarda bazı değerlerin öğretiminin değerlendirilmesi (hoşgörü, adalet vb.)
14 Alan araştırmaları bağlamında gençlik, din ve değerler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Kaymakcan, R. -Zengin, M. -Arslan, Ş. vd. (2007).Değerler ve Eğitimi. DEM Yayınları

2. Kaymakcan, R. - Uyanık, M. (2007). Teorik ve Pratik Yönleriyle Ahlak, DEM Yayınları

3. Çağrıcı, M. (2006). Anahatlarıyla İslam Ahlakı, Ensar Yayınları.

4. Aspin, D.- Chapman, J. (2007). ValuesEducationandLifelong Learning (principles, Policies, Programmes). Netherlands: Springer

5.Stephenson, J. vd. (2005). Values in Education. New York: Routledge.

6. Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, din ve eğitim yönüyle insani değerler. DEM Yayınları

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 15 45
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6