Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Değerler Eğitiminde Nitel Yaklaşımlar ve Veri Çözümleme Teknikleri DEG 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN,
Dersin Yardımcıları Arş.Gör Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin değerler eğitimi için yapacakları araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerini kullanmalarına olanak verecek şekilde; veri toplama süreci ve araçlarını tanımalarını sağlamak. Bunun yanın sıra öğrencilere; toplanan nitel verinin nasıl çözümleneceği ve yorumlayacağı konusunda yeterlilik kazandırmak.
Dersin İçeriği Nitel Çalışmanın doğası, Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları, Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenemonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar], Nitel araştırma süreci, Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri, Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama), nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt), nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)], raporlaştırma, nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik, nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Nitel araştırma desenlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Nitel araştırma sürecini deneyimler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Nitel araştırma tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel Çalışmanın doğası
2 Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları İlgili kaynaklar okunacak
3 Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenomonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar] İlgili kaynaklar okunacak
4 Nitel araştırma süreci İlgili kaynaklar okunacak
5 Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri İlgili kaynaklar okunacak
6 Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) İlgili kaynaklar okunacak
7 Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) İlgili kaynaklar okunacak
8 Nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt) İlgili kaynaklar okunacak
9 Nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz) İlgili kaynaklar okunacak
10 Raporlaştırma İlgili kaynaklar okunacak
11 Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik İlgili kaynaklar okunacak
12 Nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri İlgili kaynaklar okunacak
13 Değerler eğitiminde nitel araştırma uygulamaları İlgili kaynaklar okunacak
14 Değerler eğitiminde nitel araştırma uygulamaları İlgili kaynaklar okunacak
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. May T. (1996). Social Research: Issues, Methods and Process. Fourth Edition. Open University Press: USA
2. Cohen, L.; L. Manion (1997). Research Methods in Education. Fourth Edition. London and Newyork
3. Seale, C. (1999). The Quality of Quantitive Research: Introducing Qualitative Methods. Sage: London
4. Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun. Baki Kitapevi: Adana
5. Çepni, S. (2001). Araştırmacı Öğretmen ve Öğrenciler İçin: Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon
6. Robson, C. (2001). Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers. Eighth Edition. Black Well: Oxford UK&Cambridge USA
7. Denzin, N. K.; Y. S. Lincoln (2002). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research. The Qualitative Inquiry Reader. Ed: Norman K. Denzin&Yvonna S. Lincoln. Sage: London
8. Palmer, R.E. (2002). Hermenotik. Çeviren: İbrahim Görener. Anka yayınları: Ankara
9. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş- Nitel ve Nitel Eleştirel Kuram Metodolojiler. Anı Yayıncılık: Ankara.
10. Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Baskı. Çev: Dursun Bayrak-H. Bader Arslan- Zeynep Akyüz. Siyasal Kitapevi: Ankara
11. Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook (second edition). Sage: London
Yıldırım, A.; H. Şimşek (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5. Basım. Seçkin Yayıncılık: Ankara
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6