Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretiminde Ders Kitapları TEG 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirir.
Dersin İçeriği Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Ders kitaplarının işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Ders kitaplarını dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Ders kitaplarını basım özellikleri bakımından değerlendirir. Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir. Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Türkçe ders kitaplarını dinleme/izleme becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Türkçe ders kitaplarını okuma becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
10 Türkçe ders kitaplarını yazma becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
11 Türkçe ders kitaplarını dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından inceler. Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders kitaplarının öğretimsel değeri
2 Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamaları
4 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri
5 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri
6 Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri
7 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği
8 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi
9 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi
10 Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi
11 Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi
12 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi
13 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi
14 Türkçe ders kitaplarının genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 5 5
Sözlü Sınav 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6