Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmes ILF 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Düşünme süreçleri, öğrenme ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama, düşünme becerilerini ve yollarını ayrıntılı olarak tanıma, fen ve teknoloji derslerinde düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlayarak fen eğitimine katkıda bulunma.
Dersin İçeriği Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri; Bloom taksonomisi; Bilimsel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Eleştirel düşünme becerileri; Yansıtıcı düşünme becerileri; Empatik düşünme süreçleri; Biliş üstü beceriler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünme becerileri ve yollarını tanımlar.
2 Düşünme süreçlerini tanımlar.
3 Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi irdeler.
4 Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır.
5 Kendi düşünme becerilerini değerlendirir.
6 Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenme, düşünme ve ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir? Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları [1], [2], [3], [5], [6]
2 Piaget’in düşünme süreçleri [3], [4], [6]
3 Vygotsky’in düşünme süreçleri- düşünce dil arasındaki ilişkiler [3], [4]
4 Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri [3], [4]
5 Bloom’un taksonomik sınıflamasında düşünme şekilleri [3], [4]
6 Bilimsel düşünme becerileri, geliştirilmesine yönelik öneriler [3], [4]
7 Ara sınav
8 Eleştirel düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [7]
9 Yaratıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [4], [6], [8]
10 Problem çözme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [2], [3], [4]
11 Yansıtıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [2], [3], [4]
12 Empatik düşünme süreçleri ve geliştirilmesine yönelik öneriler [2], [3], [4]
13 Biliş üstü beceriler (Üst biliş) [2], [3], [4]
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.

[2] Demirel Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı).

[3] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed). Nelson Thornes. UK.

[4] Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme, Yaratıcılığı Geliştirme, Düşünmeyi Öğrenme, Öğrenme Biçemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.

[5] Selçuk, Z. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Atlas Kitabevi (5. Basım).

[6] Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi (3. Basım).

[7] Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: PegemA Yayıncılık.

[8] Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı).
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Ara Sınav 40
2. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 24 24
Final 1 14 14
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6