Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hat Sanatı Ekolleri I HAT 431 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Öğr. Gör. Orhan ALTUĞ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hat Sanatının tarihsel gelişimi çerçevesinde yaşanan değişimi kavramak, bu alanda ortaya çıkan ekolleri ve bu ekollerin özelliklerini öğrenmek.
Dersin İçeriği Hat sanatında ekollerin ortaya çıkışı ve bu ekollerin hat sanatının gelişimine katkıları. Osmanlı hat sanatında belli başlı ekoller ve bu ekollerin temsilcileri. Ekollere göre tasarım anlayışlarının incelenmesi ve uygulama çalışmaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hat sanatında ortaya çıkan ekolleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Hat ekollerinin ünlü sanatçılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Dönem özelliklerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Ekoller arasındaki farklılıkları ayırt eder. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Ekollere göre uygulama yapar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hat sanatında ekollere genel bir bakış
2 Osmanlı öncesi hat sanatı
3 Hat sanatında Osmanlı dönemi
4 Şeyh Hamdullah Ekolü
5 Ahmed Karahisari Ekolü
6 Hafız Osman Ekolü
7 İsmail Zühdi Ekolü
8 İsmail Zühdi Ekolünde uygulama
9 Celi Sülüs yazıda ortaya çıkan Ekoller
10 Mustafa Rakım ve Ekolü
11 Mustafa Rakım ekolünde uygulama
12 Sami Efendi Ekolü
13 Sami Efendi Ekolünde uygulama
14 Sami Efendi Ekolünde uygulama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları M.Bedrettin Yazır, Yazı ve Kalem Güzeli,
Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar,
Ali Alpaslan, Osmanlı hat Sanatı Tarihi,
M.Şevki Efendi, Sülüs-Nesih Meşk Murakkaı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5