Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geometrik Desenli Halı Tasarımı HKE 437 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geometrik desenli Anadolu halılarının; teknik, malzeme özellikleri, yüzey planları ve kompozisyon ilkelerinin tanınması, uygulanması ve yeni tasarımlar yapılması.

Dersin İçeriği

Anadolu´da geometrik desenli halıların yüzey planlarının çıkartılması, yöresel analizlerinin yapılması, tasarım üretim ilkeleri kapsamında günümüzde yeniden yorumlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geometrik desenli Anadolu halıları hakkında görsel ve teorik bilgiye sahip olur. Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Geometrik desenli halı yörelerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Geometrik desenli Anadolu halılarının teknik ve çizim kurallarını bilir, motifleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
4 Geometrik desenli halı tiplerine göre klasik halı yüzey planı hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Geometrik desenli halı tasarımı ve günümüze uygun yorumunu yapar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
6 Halı sanatı ile ilgili araştırma konusunu hazırlar ve dijital ortamda sunum yapar, değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Halı sanatına giriş, görsel ve teorik sunum.
2 Geometrik desenli Anadolu halılarının tarihsel süreci.
3 Geometrik desenli Anadolu halılarının yöresel tanıtımı.
4 Anadolu Selçuklu, Konya yöresi halılarının yüzey planının hazırlanması.
5 Anadolu Selçuklu, Konya yöresi halılarının desen ve teknik özellikleri.
6 Anadolu Selçuklu, Konya yöresi halı motifleri ile eskiz çizimleri.
7 Batı Anadolu Geometrik desenli Halılarının motif ve teknik özellikleri.
8 Batı Anadolu Geometrik desenli Halılarının yüzey planları ve eskiz çalışması
9 Vize.
10 Akdeniz yöresi geometrik desenli halılarının motif ve teknik özellikleri.
11 Akdeniz yöresi geometrik desenli halılarının yüzey planları ve eskiz çalışması
12 Doğu Anadolu yöresi geometrik desenli halılarının motif ve teknik özellikleri.
13 Doğu Anadolu yöresi geometrik desenli halılarının yüzey planları ve eskiz çalışması
14 Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı/ One Thousand Years Of Turkish Carpets,İnkılap Kitapevei Ya.San.VeTic. A.Ş., İst., 2005.,Türk Soylu Halılarının(Halı-Kilim ve Cicim) Bilgi Şöleni Bildirileri, Kongre ve sempozyum Bildirileri Dizizsi:11, Atatürk Kültür Merkezi Başk. Yay. Ankara, 1998., Bekir Deniz;Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkezi Başk. Yay. Ankara, 2000., Şerare, Yetkin, Türk Halı Sanatı, İstanbul, 1974.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5