Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Restorasyon I TEZ 429 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Restorasyon ve konservasyonda uyulması gereken temel kuralların kavranması hedefler.

Dersin İçeriği

Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması, farklı özelliklere sahip malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemlerin kavratılmasını içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması hakkında genel bilgiye sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Restorasyon ve konservasyon kavramları ile ilgili kaynakları aktarır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım,
3 Organik ve inorganik malzeme grupları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Farklı özelliklere sahip malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemleri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Kağıdın bozulmasına yol açan etkenler ve bunlarla mücadele ilkeleri hakkında planlama yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Kağıt onarım çalışmalarında kullanılan malzemeleri tanır ve yeni öneriler sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dönemin ders içeriği hakkında genel bilgilendirme.
2 Restorasyon ve Konservasyonun genel tanımları ve temel kuralların verilmesi.
3 Organik ve inorganik malzemeler ve özelliklerinin verilmesi.
4 Malzemelerin bozulma nedenleri: Nem- Işık Sıcaklık.
5 I. Kısa sınav (quiz). Konu anlatımına devam.
6 Malzemelerin bozulma nedenleri:Hava kirliliği, müzelerde kullanılan malzemelerin etkisi, Biyolojik etkiler.
7 El Yazmaları ve yazı taşıyıcı olarak kullanılan malzemelerin anlatılması.
8 Papirüs, deri ve parşömen.
9 Vize.
10 Bozulmayı etkileyen dış etkenler ve önlemler.
11 Kağıdın tarihçesi, yapımı ve el yapımı kağıt uygulamaları.
12 El yapımı kağıt uygulamaları ve proje-tasarıma yönelik atölye çalışması.
13 El yapımı kağıt uygulamaları ve proje-tasarıma yönelik atölye çalışması.
14 Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Barrow, WJ El Yazmaları ve Belgeler Bozulmaları ve Onarımları. Çev.: Neslihan Uraz. Istanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları No: 14, 1992.
Ersoy, Hande Kökten. "Türkiye´deki Taşınabilir Kültür Varlıklarının Konservasyonu Konusunda Etik Birliğinin Sağlanması", I. Ulusal Taşınabilir Kültür Varlıkları Konservasyonu ve Restorasyonu Kolokyumu Bildirileri, Ankara: 6-7 Mayıs 1999,
Kathpalia, Yash Pal., Arşiv malzemelerinin Korunması ve Restorasyonu. Çev.: Nihal Somer. T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 6. Ankara: 1990.
Yıldız, Nuray., Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Yazının Oluşumu. Türk Tarih Kurumu. Ankara: 2000.
Yücel, Ayhan ve A. Serda Kantarcığolu., Müzelerdeki eserlerin Bozulmasında Mikropların Rolü. Kültür Bakanlığı, Ankara: 1997.
Yücel, Erdem., Türkiye´de Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınları Başvuru ve El Kitapları Dizisi: 5. İstanbul, 1999.
Gazi, Saadet. "Roma´daki Patoloji Enstitüsü". Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni., XXVII. Cilt, 1.sayı, 1978, 99-101
Selçuk, Hayrettin., Müzelerde Böcek ve Küf Kontrolü. İstanbul: 2004.
Sirel, Hülya., Müze Aydınlatmasında Zararlı Işınımlar ve Nesnelerin Bunlardan Korunması. YTÜ Mimarlık Fakültesi. Yapı Fiziği Kürsüsü Yayınları. Mart 1981.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
1. Performans Görevi (Atölye) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Performans Görevi (Atölye) 1 4 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5