Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geleneksel Türk El Sanatları Tarihi I TEZ 225 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geleneksel Türk El Sanatlarının tarihsel süreci, üretilmiş eserlerin teorik ve görsel eğitim yöntemleriyle öğrenciye kazandırılması ve bu doğrultuda kültür varlıklarını koruma yetkinliği amaçlanır.

Dersin İçeriği

Geleneksel Türk Sanatlarında yer alan ; Çini, Tezhip, Kalem İşleri, Halı- Kilim-Eski kumaş, Cilt, Hat, Ebru, Minyatür, Ahşap, Maden, Taş işçiliği tarihi ve sanatsal açıdan ele alınarak, kronolojik sıraya göre teorik olarak incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirler ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Ulusal kültür varlıklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışlarını düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimi bilimsel ve akademik ortamda uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders hakkında Yayımlanmış ve Süreli Yayınlar Hakkında bilgi.
2 Derste öğretilecek konular ve kapsamları, muhtelif sanat alanlardaki yıl içi araştırma ödev konularının öğrencilere önerilmesi
3 Ders Konularıyla ilgili Ödevlerin hazırlanmasındaki teknik kurallar ve tez çalışmasına hazırlık olarak konuların ve ödevlerin seçimi
4 Tarihte Türk Devletlerinin Kurulduğu Alanlar ve Türk Sanat Eserlerinin Yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri.
5 Tarihte Türk Devletlerinin Kurulduğu Alanlar ve Türk Sanat Eserlerinin Yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri.
6 Tarihte Türk Devletlerinin Kurulduğu Alanlar ve Türk Sanat Eserlerinin Yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri.
7 Türkiye´de etnoğrafya müzelerinin kuruluş çalışmaları ve müzelerimizin bugünkü durumu
8 Hun Sanatı ve Türk Sanatında Hayvan Üslubunun Gelişmesi
9 Orta Asya´daki Türk göçleri ve Uygurların Türk sanatındaki rolü.
10 Kısa Sınav 2
11 Gazneliler, Karahanlılar ve Büyük Selçuklular Döneminde Türk sanatı
12 13. yüzyılda Anadolu uygarlıklarında kültürel ve sosyal faaliyetler ve Türk kültüründe yerel ulusların etkisi
13 Vize sınavı.
14 Ödev değerlendirmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

MERİÇ, Rıfkı Melûl, Türk Nakış San’atı Tarihi Araştırmaları, Ankara, 1953,
ÜNVER, Süheyl, Ustası ve Çırağiyle Hezargradlı Zâde Ahmed Ataullah, İst., 1955.
DEMİRİZ, Y, Osmanlı Kitap Sanatında Natuüralist Üslupta Çiçekler, İstanbul, 1986,
TAŞKALE, Faruk, “Kerim Silivrili’nin Ardından”, İBB Yay., İstanbul, 2008.
ALTUN,A.-DEMİRSAR ARLI,B.,Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Osmanlı Dönemi,Kale Gurubu Yayınları, İstanbul 2008.
BİROl,İ.A., Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı,Kubbealtı Kültür ve Sanat Vakfı Yayını,İstanbul 2008.
Hat ve Tezhip Sanatı; Editör:Ali Rıza ÖZCAN, Ankara 2009.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 12 12
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4