Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolik Makinalar MKM 304 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

MKM 301 Akışkanlar Mekaniğinin alınması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Hidrolik Pnömatik Sİstemler

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜNAL UYSAL
Dersi Verenler Doç.Dr. ÜNAL UYSAL, Dr.Öğr.Üyesi MUAZ KEMERLİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Hidrolik Makinalar hakkında bilgi sah,ibi olmak ve Hidrolik Makinaların (Pompa ve Türbinlerin) tasarımı hakkında detaylı bilgi sahiibi olmaktır.

Dersin İçeriği

Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenleri, hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hız, santrifüj pompanın kısma eğrisi, pompa tasarımı, pompların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanması, hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin secimi, hidrolik türbinlerin tasarımı, hidrolik makinalarda kavitasyon.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenlerinin elde edilmesi. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hızın öğrenilmesi. Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
3 Santrifüj pompa kısma eğrisinin elde elde edilmesi. Eğitsel Oyun,
4 Santrifüj pompa tasarımı yapılması. Gözlem,
5 Pompaların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanmasının öğrenilmesi. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin seçiminin yapılması. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Hidrolik türbinlerin tasarımının yapılması Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Hidrolik makinalarda kavitasyon. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Süreklilik Denklemi, Bernoulli Denklemi, Enerji Denklemi, Kayıplar 1. Hafta Sunumu
2 Pompaların Sınıflandırılması, Santrifüj-Dişli-Paletli ve Pistonlu Pompalar, Pompalarda Manometrik Basma Yükseliği ve Güç 2. Hafta Sunumu
3 Kayıp eğrileri ve denklemleri, Pompaların karakteristik eğrilerinin çizimi 3. Hafta Sunumu
4 Seri ve Paralel bağlı pompaların çalışma karekteristlikleri 4. Hafta Sunumu
5 Laboratuvar Deneyi I (Santrifüj Pompa) Deney Föyü
6 Kavitasyon 6. Hafta Sunumu
7 Giriş-Çıkış hız üçgenleri 7. Hafta Sunumu
8 Tanım sayısı, Benzeşim oranları 8. Hafta Sunumu
9 Pompa büyüklüklerinin hesaplanması 9. Hafta Sunumu
10 Bir Santrifüj Pompanın Projelendirilmesi 10. Hafta Sunumu
11 Türbinlerin Sınıflandırılması, Net düşü ve Türbinde Güç 11. Hafta Sunumu
12 Pelton ve BankiTürbini Ana Boyutlandırılması 12. Hafta Sunumu
13 Francis ve Kaplan Türbini Ana Boyutlandırılması 13. Hafta Sunumu
14 Laboratuvar Deneyi II (Francis Türbini) Deney Föyü
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Hidrolik Makinalar Ders Notları Prof.Dr. İsmail ÇALLI, Sakarya Üniversitesi.

Ders Kaynakları

1- Hidrolik Makinalar, Prof.Dr. İrfan KARAGÖZ, Uludağ Üniversitesi
2- Hacimsal Santrifüj Pompalar, Prof.Dr. Kirkor YALÇIN, İTÜ
3- Santrifüj ve Eksenel Akımlı Pompalar, Prof. Faruk ÖZERGİN
4- Akım Makinaları, Prof.Dr. Kaan EDİS
5- Hidrolik makinelar ve Uygulamaları (Pompa- Türbin-Vantilatör), Prof.Dr. Yaşar Pançar, Dr. H.Sevil ERGÜR, Birsen Yayın evi, İst. 2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 16 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 5