Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolik ve Pnömatik Sistemler MKM 421 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Temel matematik, Fizik ve akışkanlar mekaniği derslerini almış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜNAL UYSAL
Dersi Verenler Doç.Dr. ÜNAL UYSAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Akışkanlar mekaniği ile ilgili temel kavramlar ile hidrostatik ve hidrodinamik ilkelerini kavrayabilme. Hidrolik ve pnömatik kontrol sistemlerinin çalışma ilkelerini kavrayabilme ve bu kontrol sistem devrelerini düzenleyebilme. Verilen kriterlere uygun olarak bir hidrolik ve pnömatik devrenin tasarımı, dizaynı ve kurulması.
Dersin İçeriği Hidrolik ve Pnömatikte temel prensipler, Tasarım esasları, Hidrolik ve Pnömatik Kontrol elemanları, Hidrolik ve Pnömatik Sembolleri, Hidrolik ve Pnömatik devre dizaynı, Elektro hidrolik ve Elektro Pnömatik devre dizaynı ve endüstriyel uygulamalardan örnekler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrolik ve Pnömatik sistemlere giriş. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
2 Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin tanıtılması, Hidrolik ve pnömatik sistemlerin kuvvet, basınç debi, strok hesaplamaları. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Hidrolik ve Pnömatik devre elemanlarının tanıtılması ve görevleri hakkında bilgilendirme Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Hidrolik ve Pnömatik devre sembolleri ve devre dizaynı ve uygulama Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Hidrolik ve Pnömatik devre dizaynı ve endüstriyel uygulamaları Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Hidrolik ve Pnömatik devre dizaynı ve endüstriyel uygulamaları Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Elektro Hidrolik veya Elektro Pnömatik devre tasarımı ve endüstriyel uygulamaları Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hidroliğin ve Pnömatik sistemlerin tanımı, tarihsel gelişimi, kullanım alanları, Fizik ders notları ve [1]
2 Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin temel kavramları [4], [5]
3 Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin temel prensipleri, hidrolik enerji, pnömatik enerji dönüşümleri [2], [3], [7]
4 Hidrolik ve Pnömatik sistem ( Devre ) elemanları [12],[13], [14]
5 Hidrolik ve Pnömatik Devre Sembolleri Hidrolik depo, pompa, silindir ve motorlar [1], [7], [10] , [14]
6 Basınç kontrol valfleri, Yön kontrol valfleri, akış kontrol valfleri Hidrolik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1], [7], [10] , [14]
7 Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [2], [3], [7], [8], [9]
8 KISA SINAV UYGULAMASI Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
9 Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
10 KISA SINAV UYGULAMASI Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
11 Pnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
12 ARA SINAV UYGULAMASI [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
13 Elektropnömatik ve Elektrohidrolik devre elemanları, Elektropnömatik devre tasarımı, çizimi, okunması ve uygulaması [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
14 [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14] [1], [2], [3], [7], [8], [9] , [14]
Kaynaklar
Ders Notu [1]A.ÇALIŞKAN Hidrolik Pnömatik Sistemler 2008 SAKARYA
Ders Kaynakları [2] DEMİRTAŞ, F. (2001). HİDROLİK VE PNÖMATİK. ANKARA: ŞAFAK MATBAACILIK.
[3] KARACAN, İ. (2003). HİDROLİK+PNÖMATİK. KARABÜK: İsmail KARACAN.
[4] Hesse, S. (2003). Mühendislikte Basınçlı Hava Hazırlanması ve Dağıtımı. İSTANBUL: FESTO DİDAKTİK TÜRKİYE.
[5] GÜRSOY, M. (1991). HAVA KOMPRESÖRLERİ VE BASINÇLI HAVA TEKNİĞİ. İZMİR: MG GRUP TEKNİK YAYINLARI.
[6] P.Croser. (1989). Pneumatics. Esslingen: FESTO DİDACTIC KG.
[7] TMMOB YAYIN KURULU. (2001). PNÖMATİK DEVRE ELEMANLARI VE UYGULAMA TEKNİKLERİ. İSTANBUL: TMMOB ( MMO / 2001 / 293.
[8] J.P.Hasebrink, I.-B. (1997). BASIC PNEUMATICS. Hannover: Mannesmann Rexroth Pneumatik GmbH.
[9] FESTO DİDAKTİK YAZARLARI. (1990). FUNDAMENTALS OF PNEUMATIC CONTROL ENGİNEERİNG. ESSLİNGEN: FESTO DIDACTIC KG.
[10] Deppert, W., & Stoll, K. (1997). Pnömatik Kumandalar. İSTANBUL: VOGEL ( FESTO DİDAKTİK TÜRKİYE ).
[11] FESTO DİDAKTİK YAZARLARI. (2001). VAKUM TEKNOLOJİSİ KATALOĞU. İSTANBUL: FESTO SAN. VE TİC.A. Ş.
[12] Balla, D. (1990). Electro-Pneumatics. Hannover: Mannesmann Rexroth Pneumatik GmbH.
[13] KARTAL, F. (1999). ELKTROPNÖMATİK. MANİSA: MODÜL TEKNİK EĞİTİM HİZMET ORGANİZASYONU.
[14] P.Croser, j.Thomson, & C.E.A. (2000). ELEKTROPNÖMATİK. İSTANBUL: FESTO DİDAKTİK TÜRKİYE.
[15] Deppert, W., & Stoll, K. (1988). PNÖMATİKLE MALİYETLERİN AZALTILMASI. İSTANBUL: VOGEL ( FESTO DİDAKTİK TÜRKİYE ).
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
4. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 4 8 32
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5