Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekanik Tasarımda Dayanım ve Güvenlik MKM 476 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET FIRAT
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET FIRAT,
Dersin Yardımcıları

T.Arda Akşen

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mekanik tasarım geliştirme surecinde ortaya çıkan belirsizliklerin ve bunların yorulma dayanımına olan etkilerinin temel düzey yorulma analizi ve istatistik-olasılık yöntemleri kullanılarak hesaplanması, bunların gerektirdiği kavramsal – teorik bilginin Lisans düzeyinde öğrenilmesi, yeni mezun olan mühendislerin Endüstriyel gelişimlerine katkı sağlamak.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dayanım kavramını, makina elemanları ve tasarımında kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Yorulma ömrünü hesaplar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım,
3 Tasarım aracı olarak yorulma kavramını bilgisayar destekli tasarımda kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mekanik Tasarım Geliştirme Süreçleri
2 Tasarım surecinde belirsizlik kaynakları
3 Mekanik Tasarımda Dayanım Kavramı
4 Yorulma Hasarı Hesaplama Yöntemleri
5 Yorulma Hasarı Hesaplama Yöntemleri
6 Bilgisayar Destekli Dayanım Hesaplaması: Gerinim – Ömür Yaklaşımı
7 Yorulma Analizi Uygulaması: Gerilme – Ömür Yaklaşımı
8 Çentikli Dayanım Hesaplaması: Gerilme – Ömür Yaklaşımı
9 Çentikli Dayanım Hesaplaması: Gerilme – Ömür Yaklaşımı
10 Çentikli Dayanım Hesaplaması: Gerilme – Ömür Yaklaşımı
11 Değişkenliğin İstatistiksel İncelemesi
12 Mekanik Tasarımda Olasılık Yöntemi
13 Mekanik Tasarımda Olasılık Yöntemi
14 Endüstriyel Analiz Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Mehmet Fırat, "Mekanik Tasarımda Dayanım", 2005.

Ders Kaynakları

1)Akkurt, M., “Makina Konstrüksiyonunda Güvenirlik”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997.
2)Bannantine, J.A., Comer, J.J, and Handrock, J.L., “Fundamentals of Metal Fatigue Analysis”, Prentice Hall, New Jersey, 1990
3)Vardeman, S.B., “Statistics for Engineering Problem Solving”, PWS Publishing, 1994.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 2 5 10
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5