Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik JFM 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Olasılık ve istatistiğin gerekli yöntem ve teknikleri kullanılarak verilerin yorumlanabilir hale getirilmesi.

Dersin İçeriği

Gözlemsel verilerin sınıflandırılması, rastgele veri üretimi, ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar, Gauss dağılımı, Student-t dağılımı, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler, doğrusal yaklaşım ve en küçük kareler yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri, doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterplasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri, korelasyon ve çeşitleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri çeşitlerini ayırt eder, Anlatım, Soru-Cevap,
2 İstatistiki yöntemleri uygular, Eğitsel Oyun, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Korelasyon işlemini uygular. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gözlemsel verilerin sınıflandırılması
2 Gözlemsel verilerin sınıflandırılması
3 Rastgele veri üretimi
4 Rastgele veri üretimi
5 Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar
6 Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar
7 Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler
8 Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler
9 Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri
10 Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri
11 Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri
12 Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri
13 Korelasyon ve çeşitleri
14 Korelasyon ve çeşitleri
Kaynaklar
Ders Notu

Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir Işık)

Ders Kaynakları

1. ÖZENSOY, E., 1982. Teknolojik ve Bilimsel Araştırmalarda Modern Deney Tasarımcılığı ve Optimizasyon Yöntemleri. MTA yayını, no:24, Ankara.

2. CANITEZ, N., 1984. Jeofizikte Veri İşlem. İTÜ yayını, no:1290, İstanbul.

3. CANITEZ, N., YARAMANCI, U. ve ÖZDEMİR, H., 1987. Spektral Analiz ve Jeofizik Uygulamaları. TMMOB Jeof.Müh.Odası yayını, no:1, Ankara. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 20 20
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5