Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Jeofiziği JFM 446 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çevre sorunlarının oluşmaması için Jeofizik yöntemler ile atık türlerine uygun çöp sahalarının tespit edilerek çevrenin kirlenmesine engel olmak, Çevre sorunları oluşmuş ise bu kirlenmenin yayıldığı alan ve derinliğin jeofizik yöntemler ile saptanması, Yeraltındaki gömülü kirleticilerin yerlerinin belirlenmesi, Jeofizik Yöntemleri kullanarak kirlilik etütleri

Dersin İçeriği

Genel olarak kirlilik konularında bilinçlenmek. Çevrenin tanımı, Yeraltı suyu ve Atmosferi kirleten kaynaklar hakkında bilgiler, Endüstri-Çevre-İnsan etkileşimlerinin incelenmesi, Kirlilik modelleri, Yeraltı suyu kirlenmesinin yayılma alanının belirlenmesinde kullanılan jeofizik yöntemler: Yeraltı Radarı, Manyetik, Elektromanyetik, Sismik Yöntem Uygulamaları. Seçilmiş Uygulama Örnekleri. Kirlenme Modellerinin Üretilerek, Yeraltı Suyu Kirliliğinin Jeofizik Yöntemler Kullanarak Belirlenerek Haritalanması ve diğer çevre sorunlarına çözümler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, yeraltı sularının kirlenme ve tuzlanma miktarını jeofizik yöntemlerle tespit ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
2 Öğrenciler, gömülü toksik atıkların yerlerini jeofizik yöntemlerle tespit ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Öğrenciler, atık taşıyan gömülü boruları jeofizik yöntemleri seçerek tespit ederler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Öğrenciler, çevre kirliliğinin yayılımını jeofizik yöntemleri kullanarak 3 Boyutlu görüntüleme yaparak tespit ederler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Öğrenciler, atık türlerine göre atık depolama yerlerinin uygun olup olmadığına karar verirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
6
7
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre Sorunları ve Jeofizik
2 Manyetik Duyarlılık ile Kirlilik Etüdü
3 Deponi tipi katı atık alanları
4 Kum Ocağı örneği
5 Yeraltısuyu Tuzluluk ve Kirlilik Çalışmasında Özdirenç Yöntemi
6 Dolgu Alanlarda Özdirenç Ters-Çözüm modellemesi ve eski bir atık sahasına uygulanması
7 Metalik Maden Atığı taşıyan gömülü boru hattının özdirenç yöntemiyle araştırılması
8 Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler ile Doğu Karadeniz Örneği
9 Katı Atık Alanlarındaki Gömülü Plastik Atıkların Özdirenç Yöntemi ile Belirlenmesi
10 Yer Radarı Yöntemi ile Gömülü Boruların tespiti
11 Bir Deponi Alanı Sızıntı Sularının Çevresel Etkilerinin tespiti
12 Çevre Manyetizması
13 Kirlilik tespitinde Sismik, GPR ve Özdirenç yöntemleri
14 Katı Atık Düzenli Depolama Sahası
Kaynaklar
Ders Notu

Çevre Jeofiziği ile ilgili temel ve bilimsel makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası JEOFİZİK Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler)

 

 

Ders Kaynakları

Anıl, H. ve Karaman, A. 2007. Silivri Sinekli Kum Ocağının Katı Atık Deposu Olarak Kullanılması Halinde Çevre Etkisinin İncelenmesi, Uluslararası Deprem Sempozyumu, 583-587, Kocaeli.

 Babaca, A. E. 2018. Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler ile Doğu Karadeniz (Trabzon, Türkiye) Kıyı Şeridinde Deniz Suyu Girişiminin Çevreye Olan Etkisinin Araştırılması, HÜ, Yerbilimleri, 39, 2, 141-154.

 Bozkurt, A. ve Kurtuluş, C. 2010. Gebze Sınırları Dahilinde Yer Alan Deponi Alanının Jeolojik, Jeofizik Ve Jeoteknik Yöntemlerle Araştırması, KOÜ, Uygulamalı Yerbilimleri, 1, 1-22.

 Canbay, M. Çevre Sorunları ve Jeofizik Mühendisliğindeki Yeri, ISEM2014 Adiyaman, 814-820.

 Drahor, M., Berge, M. A. ve Kurtulmuş, T. Ö. 2006. Dolgu alanlarda özdirenç ters-çözüm modellemesi ve eski bir atık dolgu alanına uygulanması, HÜ, Yerbilimleri, 27, 3, 195-209.

 Dondurur, D. ve Sarı, C. 2003. Metalik Maden Atığı Taşıyan Gömülü Boru Hattının Özdirenç Yöntemiyle Araştırılması, DEÜ Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi, 5,3, 99-110.

 Gelişli, K., Aydın, A., Dondurur, D. ve Livaoğlu, S. 1996. Manyetik duyarlık ölçümleri ile Yeniay-Çamburnu (Trabzon) Bölgesinin Kirlilik Etüdü, TMMOB, JFMO, Jeofizik 10, 51-56.

 Kaya, M. A. ve Balkaya, Ç. 2001. Katı Atık Alanlarındaki Gömülü Plastik Atıkların Özdirenç Yöntemi ile Belirlenmesi, DEÜ Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi, 3, 1, 47-58.

 Kurt, B. B., Kadıoğlu, S. ve Ekincioğlu, E. E. 2009. Yer radarı yöntemi ile gömülü boruların konum, büyüklük ve fiziksel özellikleri ile belirlenmesi, HÜ, Yerbilimleri, 30, 1, 45–57.

 Kurtuluş, C., Demir, N., vd. 2013. Kocaeli Üniversitesi Yerleşkesinde Sismik Ve Yer Radarı (Gpr) Yöntemleri İle Kirlilik Araştırması, KOÜ, Uygulamalı Yer Bilimleri, 1, 31-37.

 Kurtuluş, C., Yas, T., vd. 2013. Kocaeli Üniversitesi Besyo Yerleşkesinde Yapılan Özdirenç Yöntemiyle Kirlilik Araştırması, KOÜ, Uygulamalı Yer Bilimleri, 1, 44-50.

 Makaroğlu, Ö., Hisarlı, M. ve Sayın, N. Yurtseven-Sandker, A., Yeziz, H. ve Orbay, N. 2015-2017. Avcılar-Küçükçekmece Bölgesinin Çevre Manyetizması: Manyetik süseptiblite ölçümleri ile toprak kirliliğinin belirlenmesi, İstanbul Üniv. Yerbilimleri Dergisi, 28, 1-2, 57-70.

 Özel, S. 2018. Bir Deponi Alanı Sızıntı Sularının Çevresel Etkilerinin Jeofizik ve Su Kimyası Yöntemleriyle İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 33, 2, 113-124.

 Sındırgı, P., Pamulçu, O. ve Akdemir, Ö. 2010. Yeraltısuyu Tuzluluk Ve kirlilik Çalışmasında Özdirenç Yöntemi Ve Güzelçamlı (Aydın-Kuşadası) Uygulama Alanı, DEÜ Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi, 12, 2, 65-74.

 Yıldırım, M. Katı Atık (Çöp) Depolama Sahası Yer Seçimi ve Çevre Koruma Önlemleri, Çevre, 51-52.

 Yıldız, Ş., Ölmez, E. ve Ataselim, F. 2009. Odayeri Katı Atık Düzenli Depolama Sahası Depo Gövdesindeki Su Muhtevasının Doğal Potansiyel ve Elektrik Özdirenç Yöntemleri Kullanılarak Tespiti, TÜRKAY, Türkiye’de Katı Atık Sempozyumu, 1-5, 15-17 Haziran 2009.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5