Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Petrografi JFM 433 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Petrografi dersinin amacı kayaçların tanınması, mineralojik ve kimyasal bileşimleri, sınıflandırılması ve yapısal ve dokusal özelliklerinin açıklanmasıdır.
Dersin İçeriği Magmanın genel karakteri ve levha tektoniği ile ilişkisi,
Magmatik kayaçları oluşturan mineraller, kayaçların doku ve yapıları,
Magmaların kristalizasyonu (Bowen reaksiyon serisi),
Magmatik kayaçların sınıflanması, tablolar ve grafikler
Magmatik kayaç kütlelerinin doğada bulunuş şekilleri
Magmatik kayaçların sınıflanması, tablolar ve grafikler
Magmatik kayaç kütlelerinin doğada bulunuş şekilleri,
Derinlik kayaçları, damar kayaçları, yüzey kayaçları, Sedimenter kayaçların oluşumu , sınıflandırılması, bu kayaçların doku ve yapıları, Metamorfik kayaçların sınıflandırılması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mağma ve mağmatizmayı bilir Anlatım,
2 Kayaç yapıcı mineralleri ayırteder Anlatım,
3 Mağmanın kristallenme prensiplerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
4 Mağmatik kayaçları tanır ve sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap,
5 Metamorfik kayaçları tanır ve sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap,
6 Sedimanter kayaçları tanır ve sınıflandırır Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders planının tanıtımı, kurallar, dersin içeriğinin ve amaçlarının tanıtımı, ders notları ve kitapların tanıtımı, yardımcı kaynaklar ve bilgilerin verilmesi, gösterilmesi, derste işlenecek ana başlıkların yerbilimleri içindeki öneminin tartışılması
2 Magmanın genel karakteri ve levha tektoniği ile ilişkisi,
3 Magmatik kayaçların sınıflanması, tablolar ve grafikler
4 Derinlik kayaçları
5 Derinlik kayaçları
6 Damar kayaçları
7 Yüzey (Volkanik) kayaçları
8 Sedimenter kayaçların oluşumu , sınıflandırılması, bu kayaçların doku ve yapıları
9 Kırıntılı sedimanter kayaçlar
10 Kimyasal kökenli sedimanter kayaçlar. Evaporitik sedimanter kayaçlar
11 Organik kökenli sedimanter kayaçlar. Volkanik kırıntılı kayaçlar
12 Metamorfizma ve çeşitleri
13 Metamorfik kayaçların yapısal ve dokusal özellikleri
14 Metamorfik kayaçların sınıflandırılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Uz, B., (2000), Maden-jeoloji-jeofizik mühendisliğinde petrografi prensipleri
2.Çoğulu, H.E, (1976), Petrografi ve petroloji
3.Bowen, N.L., (1922) The reaction principle in petrogenesis, JG, 30: 177 98
4.Ketin, İ., (1977), Genel Jeoloji, İTÜ Kütüphanesi, Sayı:1096
5.Folk, L.R., (1968), Petrology of Sedimantary Rock, Univ. Texas
6.Harker, A., (1939), Metamorphism, London
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5