Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeotermal Jeofiziği JFM 421 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Jeotermal kaynakların oluşum özelliklerinden başlayarak, jeotermal sistemleri ve araştırılmasında kullanılan jeofizik yöntemleri aktarmaktır.

Dersin İçeriği

Jeotermal sahaların özellikleri, Jeotermal enerji ve önemi, Jeotermal aramalarda kullanılan jeofizik yöntemlere genel bakış, Jeotermal aramalarda ısı akısı ölçümleri, Jeotermal aramalarda gravite yönteminin özellikleri, Jeotermal aramalarda manyetik yönteminin özellikleri, Jeotermal aramalarda elektrik yöntemlerin özellikleri, Jeotermal aramalarda elektromanyetik yöntemlerin özellikleri, Jeotermal aramalarda sismik yöntemin özellikleri, Jeotermal aramalarda kuyu logu yöntemlerinin özellikleri, Jeotermal alanlardan jeofizik verilerin toplaması ve değerlendirilmesi, Jeofizik verilerden jeotermal alanın kavramsal modelini oluşturması ve rezervuar modellemesine geçiş, Jeotermal aramalarda jeofizik çalışmalardan örnekler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, jeotermal sahaları diğer sahalardan ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
2 Öğrenciler, jeotermal saha tespiti için uygulanacak en uygun jeofizik yöntemleri ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Öğrenciler, jeotermal sahaların araştırılmasında jeofizik yöntemlere karar verirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Öğrenciler, araştırma için araziye en uygun ölçü alma yöntemlerini tasarlarlar ve uygularlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Öğrenciler, ölçülen verileri değerlendirirler ve yorumlarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
6 Öğrenciler, arazinin jeotermal saha olup olmadığına karar verirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Jeotermal nedir ne değildir?
2 Türkiye’nin Jeotermal Enerji Potansiyeli
3 Jeotermal Çalışmalarda Kullanılan Doğru Akım Özdirenç Yöntemleri
4 Türkiyede Jeotermal Araştırmalar
5 VLF-EM Yöntemlerin Uygulanması
6 Jeotermal Alanlarda MT Etüdü
7 Egede Jeotermal Alanında Yapılan İlk Çalışmalar
8 Sakaryada Jeotermal Saha için Jeofizik Araştırmalar
9 Uşak-Banazda yapılan jeofizik çalışmalar
10 Germencik Jeotermal Sahası
11 Afyon-Erkmen Sahasının Jeofizik Özdirenç Yöntemi ile Araştırılması
12 Menderes Grabeninde Jeofizik - Rezistivite Yöntemiyle Jeotermal Enerji Aramaları
13 Aydın-İmamköy Jeotermal Alanının DES ve CSAMT Etüdü
14 Kütahya-Simav Jeotermal Sahasında Yapılan Jeoelektrik Çalışmalar
Kaynaklar
Ders Notu

Jeotermal Jeofiziği ile ilgili temel ve bilimsel makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası JEOFİZİK Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler)

 

 

Ders Kaynakları

Başel, E. D. K., Satman, A. ve Serpen, Ü. 2009. Türkiye’nin Jeotermal Enerji Potansiyeli, TMMOB Jeotermal Kongresi, 41-53, 23 - 25 Aralık 2009, Ankara

 

Bekar, K., Uslu, A. 2009. Afyon Erkmen Sahasının Jeofizik Özdirenç Yöntemi ile Araştırılması. TMMOB Jeotermal Kongresi Bildiriler Kitabı, 255-261.

 

Danışman, M. A. Jeotermal nedir? Ne değildir? TMMOB, JFMO, Jeotermal Jeofizik Bülteni, 4-9, www.jeofizik.org.tr

 

Danışman, M. A. Afyon-Ömer-Gecek Jeotermal Alanında Yapılan İlk Jeofizik Çalışma, 281-290, TMMOB Jeotermal Kongresi, 23 - 25 Aralık 2009, Ankara

 

Doğan, M. ve Özürlan, G. VLF-Elektromanyetik yöntemin jeotermal alan araştırmalarında kullanılabilirliği : Demirci Örneği, Jeotermal Sempozyumu, 213-220.

 

Ercan, A., Şahin, H. 1999. Germencik Jeotermal Alanının Sıcak Yerleri. TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Dergisi, Cilt 13, Sayı 1-2, 51-70.

 

İçerler, A, Bilgin, R, Çirkin, B, Karaman, H, Kıyak, A, Karahan, C. 2009. Menderes Grabeninde Jeofizik Rezistivite Yöntemiyle Jeotermal Enerji Aramaları. TMMOB Jeotermal Kongresi Bildiriler Kitabı, 243-253.

 

İlkışık, O.M., Öztürk, S., Toksöz, T., Şener, C. 1995.Türkiye´de Jeotermik Araştırmalar. TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, 17-122.

 

Karzaoğlu, H. 2009. Jeotermal Çalışmalarda Kullanılan Doğru Akım Özdirenç Yöntemlerinin (Düşey Elektrik Sondaj, Wenner, 3 Nokta) Sahanın Jeolojisi ve Genel Tektonik Yapı ile Birlikte Değerlendirilmesi, 291-310, TMMOB Jeotermal Kongresi, 23 - 25 Aralık 2009, Ankara

 

Kaya, C. ve Başokur, A. T. Aliağa jeotermal sahasının manyetotellürik yöntemle araştırılması, Jeotermal Sempozyumu, 231-247.

 

Keskinsezer, A., Beyhan, G., Karavul, C., Akçora, M. 2009. Kütahya-Simav Jeotermal Sahasında Yapılan Jeoelektrik Çalışmalar. TMMOB Jeotermal Kongresi Bildiriler Kitabı, 233-242.

 

Şahin, H. 1995. Akyazı-Kuzuluk Jeotermal Sahası Jeofizik Araştırmaları. TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, 131-136.

 

Türker, A.E., Keçeli, A.E., Kaya, M.A., Kamacı, Z. 1991. Uşak - Banaz Jeotermal Alanının Jeoelektrik Yöntemlerle Araştırılması. TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 59-75.

 

Yücel, M. 1995. Aydın-İmamköy Jeotermal Alanın Jeofizik Düşey Elektrik Sondaj (DES) ve Kontrol Kaynaklı Manyetotellürik (CSAMT) Etüdü. TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, 137-142.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5