Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Demiryolu INM 214 4 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAKAN GÜLER
Dersi Verenler Prof.Dr. HAKAN GÜLER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Demiryolu Mühendisliği’ndeki temel kavramların, terminolojinin ve hesaplamaların öğrencilere tanıtılması, öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Demiryolu mühendisliğine giriş, çekim, geometrik ve fiziksel standartlar, eğimler, kurbalar, geçiş eğrileri, güzergah, üstyapı, üstyapının imalatı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Raylı sistemleri; kapasite, yol ve araç özelliklerine göre değerlendirebilecektir. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Ray-tekerlek etkileşimini hesaplayabilecektir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Çekim ve hareket hesaplarını yapabilecektir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Eğim kayıplarını hesaplayabilecektir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Demiryolu hattına dever uygulaması yapabilecektir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Birleştirme eğrisi tasarımı yapabilecektir. Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
7 Hat kapasitesi analize yapabilecektir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Kısa ve uzun ray uygulaması hesaplarını yapabilecektir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Makas ve kesişim hesaplamaları yapabilecektir. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş-Demiryolunun gelişimi ve demiryolu projesi
2 Demiryolu üstyapı ve altyapı bileşenleri ve fonksiyonları
3 Demiryollarında Tekerlek-Ray ilişkisi
4 Demiryollarında direnimler, çekim ve hareket kavramı
5 Demiryollarında rejim evresi hesapları
6 Demiryollarında demeraj evresi hesapları
7 Demiryollarında eğim kavramı
8 Demiryollarında eğim hesapları
9 Demiryollarında dever, eksik dever ve fazla dever kavramları
10 Demiryollarında dever hesaplamaları
11 Demiryollarında geçiş eğrileri kavramı
12 Demiryollarında geçiş eğrileri ve hesaplamaları
13 Demiryollarında contalı ve uzun kaynaklı raylar
14 Demiryllarında makaslar ve kesişimler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Seçkin, İ., 2002. Toprak İşleri ve Demiryolu, Çağlayan Kitapevi, İstanbul.
2.Evren, G., 1998. Demiryolu, Birsen Yayıevi, İstanbul
3.Profillidis, V.A. 1995. Railway Engineering, Avebury Technical Ashgate Publishing Limited, England.
4.Esveld, C., 2001. Modern Railway Track, Second Edition, MRT Productions, The Netherlands.
5. Iwnicki, S., 2006. Handbook of Railway Vehicle Dynamics, Taylor & Francis Group, USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi X
3 Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 40
1. Proje / Tasarım 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 0 0
Kısa Sınav 2 0 0
Ödev 1 11 11
Performans Görevi (Seminer) 1 0 0
Final 1 2 2
Proje / Tasarım 1 0 0
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5