Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Laboratuar Uygulamalarında Akreditasyon GDM 440 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı TS EN ISO/IEC 17025 Standardı aracılığı ile laboratuvar uygulamalarında akreditasyon sürecini kavramak ve uygulamak.
Dersin İçeriği Laboratuvar akreditasyonunun temelini oluşturan TS EN ISO/IEC 17025 standardının tanımlanarak, bu standardım öneminin kavranması, gerekliliklerinin belirlenmesi, uygulamalarının yapılması ile Denetim ve belgelendirme süreçlerinin işleyişinin tanımlanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
3 Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. Anlatım, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
4 Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. Anlatım, Rol Oynama,
6 Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. Anlatım, Rol Oynama,
7 Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. Anlatım, Rol Oynama,
8
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun tanımı ve önemi
2 Akreditasyon süreci ve Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK)
3 Kalite yönetim sistemlerinin oluşturulmasının ve sürüdürülmesinin önemi
4 Dokümantasyon yapısı ve oluşturulmasında dikkat edilecek hususlar
5 Prosedür, talimat, kalite el kitabı v.b. dokümanların hazırlanması
6 Analiz metodlarının seçiminde dikkat edilecek hususlar ve bu metodların kullanılması
7 Laboratuvar için TS EN ISO/IEC 17025 standardının gereklilikleri
8 Laboratuvar kurulumunda dikkat edilecek hususlar
9 Düzeltici-önleyici faaliyet ve uygun olmayan iş
10 Laboratuvar akreditasyonundaki süreçler ve uygulamaları
11 Laboratuvar akreditasyonunda çevre ve iş güvenliğinin önemi
12 Müşterilerine ait gizli bilgilerin ve tescilli hakların korunması
13 Mesleki sorumluluk sigortası ve gerekliliği
14 Akredite laboratuvar uygulamaları ve örnek olaylar
Kaynaklar
Ders Notu 1. Öğretim Görevlisi Ders Notu
2. "TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarları İçin Genel Şartlar" standardı
Ders Kaynakları 1. "TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri" Standardı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5