Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eleştirel ve Analitik Düşünme EBB 011 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için bir ön koşul yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞULE ELMALI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞULE ELMALI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eleştirel ve analitik düşünmeyle ilgili temel kavramları ve kapsamını bilmek; etkileyen faktörleri sorgulamak.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve tanımlar; du¨s¸u¨nme organı olarak beyin, du¨s¸u¨nme bic¸imleri ve du¨s¸u¨nmenin gruplandırılması; istemsiz du¨s¸u¨nme ve o¨zellikleri; istemli du¨s¸u¨nme ve o¨zellikleri; istemli du¨s¸u¨nmenin yo¨ntemleri; eles¸tirel ve analitik du¨s¸u¨nme; eles¸tirel ve analitik du¨s¸u¨nmenin temel o¨zellikleri ve kriterleri, eles¸tirel ve analitik du¨s¸u¨nmenin as¸amaları; eles¸tirel ve analitik du¨s¸u¨nmeyi etkileyen fakto¨rler; eles¸tirel ve analitik du¨s¸u¨nmenin kapsamı; eles¸tirel ve analitik okuma; eles¸tirel ve analitik dinleme; eles¸tirel ve analitik yazma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünmeyi tanımlamak ve düşünme çeşitlerini bilmek Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
2 Eleştirel ve analitik düşünmeyle ilgili temel kavramları bilmek Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı ve etkileyen faktörleri bilmek Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Eleştirel ve analitik okumak, yazmak, dinlemek ve düşünmek Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma
2 Organizasyon
3 Algı nedir? Önyargı nedir?
4 Algı ve önyargı ile ilgili yapılan ödevler üzerinde tartışma
5 Özetler üzerine tartışma, iyi bir özet nasıl yapılır. Ana cümleler ve yardımcı cümleler nasıl tespit edilir. Yazımda tümevarım ve tümdengelim yöntemleri hangi durumlarda kullanılır vb. Tümevarım ve tümdengelim metotlarının artı ve eksileri
6 Yapılan ödevler üzerine tartışma, tablo oluştururken ve yorumlarken dikkat edilmesi gerekenler.
7 Aktif öğrenme üzerine tartışma.
8 Yapılan ödevlerin konuşulup tartışılması, “daha başka” sorusuna cevap aranması.
9 Ödevlerle ilgili konuşma
10 Algoritmik düşünce şekli üzerinde tartışma
11 Ödevler üzerinde konuşma . Problem çözüm aşamaları: Problem çözme yöntemleri - Olasılıklama yöntemi - Sonuçlama yöntemi - Ayrımlama yöntemi - Sistemleme Çeşitli problemlerin çözümü:
12 Ödevler üzerine tartışma, Kavrama nasıl olur, nasıl geliştirilir.
13 Gruplama ve çözümleme Gruplama ve çözümleme yanlışları Sistem kuramı
14 Bu derste edindiğimiz bilgileri günlük hayatımızda kullanıyor muyuz? Uzun erimli ve geniş açılı düşünceleri kullanıyor muyuz. Günlük hayattan örnekler
Kaynaklar
Ders Notu

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları

Argümantasyon, araştırma tabanlı öğretim, aktif öğrenme stratejileri

Ders Kaynakları

Prof. Dr. Kürşat Yilmaz, ''Eleştirel ve Analitik Düşünme'', 2021

Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
Sıra TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar.
2 Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatını ve gelişim aşamalarını anlatır.
3 Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir.
4 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değelendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar.
5 Öğrenmeyi öğrenme becerilerinde kazandıkları düzey ile bağımsız olarak ileri düzey çalışmaları sürdürebileceğini gösterir ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
6 Mesleki faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verir.
7 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
8 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
10 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenlenmesinde ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
11 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir bu doğrultuda edindiği deneyimleri özel gereksinimli ve özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere göre uyarlayabilme yetkinliğine sahip olur.
12 Aileler ve meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kitap okuma alışkanlığının yaygınlaştırılmasına yönelik okul içi ve okul dışı etkinlikler düzenleyebilme yeterliliğine sahip olur.
Sıra İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar.
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar.
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular.
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir.
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir.
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir.
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)