Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi ve Kültürü SNE 427 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ebru UZUNKOL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Geçmişten Günümüze Türk Toplum ve Devletlerinde kültürel yaşamı ve buna bağlı biçimleri ele alınacaktır.
Dersin İçeriği Türk toplum ve devletlerinde kültür, kültürü etkileyen etmenler, eğitim olgusu, yapısı (medreseler, sıbyan mektepleri, Enderun mektebi vs.), görüşleri, kişileri dönemsel olarak işlenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, sorgulatma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Anlatım, sorgulatma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
4 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
5 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
6 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
7 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
8 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
9 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
10 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
11 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
12 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
13 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
14 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
15 Anlatım, sorgulatma, tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski Türklerde yaşam ve kültür ve inanış
2 Eski Türklerde eğitim
3 İslamla birlikte Türk kültür, yaşam, eğitimi
4 İslamda eğitim, peygamberin eğitimin kurumsallaşmasına katkıları, Beytül Hikmeler ve medreselerinin ortaya çıkışı
5 Türklerin Müslüman olması ve ortaya çıkan yeni toplumsal yapılara göre değişen eğitim düşüncesi, Tekke ve tasavvuf eğitimi, kütüphaneler (okur-yazarlık)
6 Karahanlı medreseleri, Selçuklu medreseleri ve vakıf kavramı, amacı, önemi, işlevi (örnek bir vakfiye üzerinden)
7 Arasınav
8 Osmanlı Klasik dönem kültürü ve yaşamı
9 Osmanlı klasik dönemi medreseleri. Fatih Sahnı Seman Medreseleri, Enderun Mektebi
10 Osmanlı modernleşme sürecinde kültür ve yaşam
11 Osmanlı modernleşmesi, eğitimde modernleşme, öğretmen yetiştirme, Darulmuallim, Darulmuallimat, Maarifi Umumiye Nizamnamesi..
12 Darülfunun, II. Meşrutiyette eğitim
13 Cumhuriyet, kültür, Tevhidi tedrisat, Köy Enstitüleri
14 Üniversiteler ve YÖK. Eğitimin güncel sorunları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Yahya Akyüz-Türk Eğitim Tarihi
İbrahim Kafesoğlu-Türk Milli Kültürü
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 5