Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri SNE 208 4 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife  Nur SAYDAM

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Eğitim bilimlerinde araştırma yapma ve yapılmış araştırmalardan yararlanmaya temel olacak kavram ve teknikler ile raporlaştırma konularında bilgi ve beceri sahibi olabilme.

Dersin İçeriği

Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları bilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Araştırma türlerine göre araştırma problem, süreç ve tekniklerini ayırt eder. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Nicel ve nitel araştırmalar arasındaki farklılıkları değerlendirir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bilimsel araştırma raporu oluşturur. Anlatım, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve Dersin İçeriği, amaçları ve Uygulamasının Tanıtılması [2] sayfa IX-XIV
2 Kavramlar: Bilim, bilgi kaynakları, bilimsel yöntem, araştırma, kuram. [5] sayfa 8-21, [2] sayfa 2-25
3 Araştırma Türleri [5] sayfa 22-40
4 Bilimsel Araştırma Konusu ve Probleminin Seçimi [2] sayfa 28-63
5 Araştırma Süreç ve Teknikleri [5] sayfa 53-73
6 Örnekleme Yöntemleri [2] sayfa 68-87
7 Veri Toplama Araçları [2] sayfa 90-131
8 Nicel Araştırmalar [2] sayfa 134-191
9 Ara Sınav
10 Nicel Araştırmalar [2] sayfa 134-191
11 Nitel Araştırmalar [2] sayfa 200-273
12 Nitel Araştırmalar [2] sayfa 200-273
13 Raporlaştırma [2] sayfa 280-327
14 Raporlaştırma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Pegema Yayıncılık.
[2]. Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 27. Baskı, Ankara: Pegema Yayıncılık.
[3]. Ekiz. D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.                                                                                                                                           

 [4]. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 30 30
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6