Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ECE 106 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Mehmet KUMRU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel Araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir. Bilimsel düşüncenin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve ilkelerini bilir ve bu ilke ve yöntemler doğrultusunda Erken Çocukluk Eğitimi alanında bilimsel araştırmaları planlar ve uygular.

Dersin İçeriği

Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimin tanımı ve özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bilimin temel kavramları ve ilkelerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar ve değişkenleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Erken çocukluk eğitiminde kullanılan Nicel ve Nitel araştırma yaklaşımlarının özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Erken çocukluk eğitimiyle ilgili araştırma problemini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Araştırma yöntemini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Araştırma evren ve örneklemini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Araştırma veri toplama tekniklerini seçer Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Araştırma verilerini toplar ve işler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
10 Araştırma verilerinin analizi ve sonuçların raporlaştırılması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
11 Araştırma sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimin tanımı Kaynak Kitap, ders notları
2 Bilimin temel kavramları ve ilkeleri Kaynak Kitap, ders notları
3 Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar ve değişkenler Kaynak Kitap, ders notları
4 Araştırma türleri ve özellikleri Kaynak Kitap, ders notları
5 Erken çocukluk eğitiminde Nicel ve Nitel araştırma yaklaşımlarının özellikleri Kaynak Kitap, ders notları
6 Erken çocukluk eğitiminde araştırma problemlerinin seçimi ve yazılması Kaynak Kitap, ders notları
7 Araştırma raporunun yazılması ve kaynak gösterme Kaynak Kitap, ders notları
8 Araştırma evren ve örneklem belirleme yöntemleri Kaynak Kitap, ders notları
9 Araştırma yönteminin belirlenmesi Kaynak Kitap, ders notları
10 Erken çocukluk eğitimi araştırmalarında kullanılan ölçme araçlarının özellikleri Kaynak Kitap, ders notları
11 Araştırma verilerinin analiz yöntemleri Kaynak Kitap, ders notları
12 Araştırma verilerinin analiz yöntemleri ve uygulamalar Kaynak Kitap, ders notları
13 Araştırma sonuçlarının raporlaştırlması Kaynak Kitap, ders notları
14 Tartışma ve değerlendirme Kaynak Kitap, ders notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Tanrıöğen, Abdurrahman (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Anı Yayınları.

[2]Gökçe, Birsen (2004). Toplumsal bilimlerde araştırma (4. basım). Ankara: Savaş YayıneviDerneği Yayınları, no:10.

[3] Büyüköztürk, Şener (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5